torsdagen den 19:e november 2009

Montpellier, L'écusson

Gamla, slitna, ruffiga Ecusson... Montpelliers gamla stadsdelar, crowded nästan jämt, förutom en söndagseftermiddag i november då man tror sig befinna sig i en spökstad. Ljusa fasader, kullersten. Trappor och trånga, kurviga gränder som ibland öppnas upp mot små torg, där fasaderna är målade i trompe l'oeil och där caféerna och barerna serverar petits noirs för 1.50... Ibland hör man fiolmusik från konservatoriet, ibland är det utställning i Saint Anne's... På hösten ligger en doft av rostade kastanjer över gatorna, och i butikerna får man sina inköp i sockersöta små papperspåsar med tvinnade band och silkespapper.
Här kan man förlora sig en stund.

8 kommentarer:

Erica sa...

Så vackert!

Sandra sa...

Det ser fantastiskt höstmysigt ut...

Marie sa...

Va fint! Jag har aldrig varit i Montpellier, men det påminner lite grann om de gamla städerna i Toscana!

Veronica sa...

Bara för vackert! Snygga kort :)

Isabelle sa...

Men dina ord är så beskrivande och inlevelserika...vill bara förflytta mig till Montpellier nu, och det är en stad jag har missat.
Pluggade du där förut, eller?

Nadia sa...

Ser hur mysigt som helst ut!

TinTin sa...

Det ser otroligt lockande ut!

Katarina sa...

Åh så vackra bilder! Jag hittade hit till din blogg, trevlig sådan.

Kul att läsa om ert liv therover,, själv bor jag på Filippinerna.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...