onsdagen den 4:e november 2009

Place de la Canourge

Mellan eleganta Rue Foch och katedralen Saint Pierre finns en liten oas av lugn. Det är vackra Place de la Canourgue som är en av mina favoritplatser i Montpellier. På våren fylls luften av rosendoft - även i november är det möjligt att hitta en envis, taggig, liten ros - och djupt koncentrerade studenter tar plats på bänkarna under platanerna. Om hösten prasslar löven och skuggorna är långa, djupa; platsen kantas av caféer och barer, konsulat och hôtels particuliers med 1600-talsfasader. Hit går jag ofta. Dricker varm choklad eller café au lait. Med trevligt sällskap eller en god bok. Ofta med kameran. Men ljuset... Ljuset är så svårt att fånga. Precis som stämningar.

6 kommentarer:

Livet runt 30...5 sa...

Vackert! Och jag blir så avundsjuk, jag som sitter här hemma i novemberblåsten och mörkret.

Erica sa...

Bilderna flockas för min inre syn :-) Låter så härligt!

barajagjohanna sa...

Åh, Montpellier ser så fint ut!

Johanna Siljehagen sa...

Så vackra bilder!

Ellen sa...

Åh, plataner..!
Och när jag ser bilderna inser jag att det finns faktiskt en speciell handstil på de franska café-griffeltavlorna. Charmigt!

I Stockholm snöade det idag. Det är ju också fint...

Sara sa...

Kristina; Jag förtränger att det är november.

Erica; ÄR härligt!

Johanna; Men de tär ju det!

Johanna; Fint ställe!

Ellen: SNÖ? ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...