söndagen den 15:e november 2009

Saras ultraplatta - a piece of cake

Jag har ju lovat er receptet på världens godaste chokladtårta*, succès assuré, även om den kan se ganska anspråkslös och... platt ut. Men skenet kan bedra, den är lyxig till kaffet, tillsammans med lite glass, eller lättvispad grädde. Beviset på att den är fantastisk är att alla som smakat bönar och ber på sina bara knän om receptet.

Steg för steg: Guide till den perfekta, lyxiga, ultraplatta drömchokladkakan

1. Sätt ugnen på 180°.
2. Smält 200 gram lyxig, mörk choklad (minst 60-procentig, 74 procent går finfint. Över 80 kan vara sv
årsmält) tillsammans med 140 gram smör och en nypa salt.
3. Ta bort kastrullen från spisen och rör ned 140 gram socker och en matsked mjöl. Låt stå en kvart och vila**, samtidigt som du kollar mailen, dricker en kopp kaffe, lägger ögonmakeup, ringer mamma, eller -kanske det bästa - letar reda på rullen med bakplåtspapper som du vet att du har någonstans.

4. Inkorporera (Ja, ja. Rör, för oss vanliga dödliga) 2 stora ägg i smeten. Försiktigt och kärleksfullt.
5. Placera bakplåtspappret på en bakplåt.
6. Häll ut chokladsmeten på pappret och bre ut till en centimeters tjocklek. Ungefär, så noga är det inte.

7. Grädda i en dryg kvart. Den ska vara geggig i mitten...
8. Sätt på kaffe. Vispa grädde. Invänta de stående ovationerna.

*Grundreceptet är snott från Elle à table. Men jag tar gärna åt mig äran.
**Fuska inte med vilan. Kanske ligger hela hemligheten däri?

4 kommentarer:

Ingela sa...

Tack! Det där receptet ska jag prova någon gång!

Erica sa...

Men du goa människa! Tack för detta makalösa recept! Ska prova snart inser jag. Inhandla lite lyxig choklad först. Jag är så såld på chokladkakor!

Ingela sa...

Jag har skickat inbjudan till din hotmail-adress med sedan kom jag på att för att läsa en "låst" blogg på Blogger måste man logga in med sitt Google-konto, ja t.ex. den adress du loggar in med för att blogga själv.

Har du någon gmail-adress?

Eva sa...

Du glömde nämna att den blir "ganska" mäktig.. =) Men god! Tack för receptet!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...