onsdagen den 11:e november 2009

L'armistice du 11 novembre

Den 11:e november är röd dag, helgdag. Elfte november är l'armistice, vapenstilleståndet i Compiègneskogen 1918. Eld upphör. Klockan 05.10 den elfte november undertecknade den tyska delegationen kapituleringen.
Kapitulation. Nederlag. Seger för någon annan. Compiègne skulle drygt tjugo år senare bli skådeplats för den franska kapitulationen till Nazityskland. Ett annat krig, en annan historia. Revansch eller bara sorgligt?

Elfte november är även lunch entre copains. Vi ska luncha vid floden Lez med Fab, Christine, Jojo. Emilie och Manon. Jag ber en stilla bön för tårt-upphör. Börjar känna mig fluffig och rundnätt.

4 kommentarer:

Helen sa...

Vilken häftig bild!

Hoppas ni får en underbar dag vid floden, med eller utan tårta!

Kram!

Erica sa...

Ha en fin dag! Jag tänker att du får en sån bred historia genom att leva med en man som tillhör en annan kultur, ett annat land. Din dotter kommer att få ett bredspektrum av rötter och historia. Stort tycker jag!

Prinsessan sa...

Vilken underbar bild!

Johanna Siljehagen sa...

Snygg bild! Och nu förstår jag varför franska kunderna inte svarar i telefon...:=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...