fredagen den 27:e november 2009

Sockergrynets känsla för designerbrillor

Det är något med Sockergrynet, aka Terroristen, och solglasögon.
Hon har redan pajat fem par för mig. Hon får något galet i blicken när hon lyckas komma över ett par. Tungan hänger ur munnen, hon blir nästan lite andfådd och jätteuppspelt och så tar hon dem, fokuserar, koncentrerar sig, och så - pang -
böjer av dem på mitten. Och så var det roliga slut.

Och inte bara solglasögon. På morgnarna när det är tänkt att vi ska mysa alla tre i sängen så märker man direkt när hennes radarblick har fångat in mina vanliga glasögon på nattduksbordet (och här pratar vi brillor som i runda slängar går loss på 600 euro). Hon gör en ryckning, och jag och C slänger oss med ett gemensamt illtjut efter henne. Neeeeeeeeeeeejinteglasööögonenvérasläppsläppsläpp.

I g
år i parken inträffar mardrömscenariot: En välklädd Ajaccienne (oh, ni vet, pälsjackan, klackarna, det blankfönade. Det lilla Escadaklädda barnet i handen. Och så de feta designerbrillorna.) lägger ifrån sig sina solglasögon på bänken bredvid sig för att svara i sin i-phone. Sockergrynet som befinner sig 20 meter bort beamar sig dit, tar glasögonen och springer
därifrån så fort hennes knubbiga små ben bär henne . Med ett vilt skratt och det där galna i blicken. Jättenöjd.

Brillorna är utan tvekan av märket Gucci.
Escadamamman är utan tvekan förfärad.
Jag kallsvettas och förbereder mig på att plocka upp checkhäftet ur väskan.

Men jag lyckas finta Pyret som stannar upp för att ge brillorna sista knäckningen, och blixtsnabbt förhandla om att hon får ha min mobiltelefon* i stället för "damens glasögon, lilla söta älsklingen, Véra nu ger du mamma glasögonen, inte så, inte bryta, lugn och fin här är mammas telefon som du aldrig får ha annars, nu får du, titta vilken rolig telefon, mycket roligare än solglasögon!
".

Pust.

*Mobiltelefoner går vanligtvis inte heller säkra för min dotter

4 kommentarer:

Marie sa...

Oj oj oj.. det där kunde ha slutat i katastrof! Tur att du är snabb! :)

Ingela sa...

Nej, jag kan inte förstå hur snabba de kan vara ibland. Snabbare än blixten och vips så har de något i handen de absolut inte ska ha.

Men den här gången vann du, bra där! :)

Sofia Pekkari sa...

I know!

Jag har skaffat ett glasögonfodral med handtag som jag hänger högt upp på väggen. Glasögon på sängbord går bort numera. Inte hjälper det att hon nästan är tre år. Man blir ju bara längre och smartare...

Sara sa...

Marie; Jag fick vingar... ;)

Ingela: Yes!

Sofia: Smartare, längre och snabbare... Svârt att ligga steget före alla gânger!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...