onsdagen den 11:e november 2009

Man vaccinerar sig mot la grippe A

En reflektion bara: Svininfluensarädslan verkar vara mycket mer utbredd i Sverige än i Frankrike. Vacciner, smitta, handspritande, och risktänkande verkar inte alls ha nått samma nivåer här hos oss. Och medierna har lite tröttnat på att rappportera om det, och man har liksom... passerat panikstadiet. I väntan på nästa pandemi.

Edit: Min nyvaccinerade syster säger att ALLA ska vaccineras i Sverige. Oj, vilket jättejobb. Hinner man? Är ni vaccinerade? Jag har inte ens ägnat detta en enda liten tanke.

Edit 2: Min hyperhypokondriske svärfar gick precis förbi mot middagsbordet, en linneservett över ansiktet och plågad gång. "Jag tror att jag har svininfluensan." Ah. Affaire à suivre.

7 kommentarer:

Angelica sa...

Jag är vaccinerad (riskgrupp pga graviditet) mina två bonusbarn är vaccinerade o sambon blir v 48. Vi väntar nu besked om Linn oxå ska få spruta trots att hon är under tre år ( ev nya beslut baserat på nya data pga riskgrupp barn som vaccinerats under tre år).

Anledning: många hamnar i respirator och under ECMO-behandling. Många har även avlidit. Sjukdomen förväntas att förvärras till våren.

Plus att enda chansen att stoppa sjukdomen är att vaccinera sig =) Jag tror fullt ut att en frisk vuxen,stark människa klarar sig bra, men å andra sidan kan man då smitta någon som är betydligt mer känslig.

Anonym sa...

Jag och 4 av 5 barn är vaccinerade, maken gör det till veckan när allmänheten vaccineras här (hittills barn och riskgrupper), bebben än så länge för liten. Maria i nb

Ingela sa...

Vi ska vaccinera oss så fort vi får. Ida (tillhör en riskgrupp då hon är barn under 2 år) kommer vaccineras om rekommendationerna från läkemedelsverkat ändras. Väntar på besked.

Jag har varit mycket skeptisk till vaccinering men eftersom vi vill gör allt för att skydda Ida så är det inget snack om saken längre.

Anonym sa...

Hej,

Bara 17% av fransmännen vill ju vaccinera sig...och endast 10% av sjukvårdspersonalen har tagit vaccinet...Detta gör ju att man blir väldigt skeptiskt.
Jag tror fler vaccinerar sig i Sverige.
Jag är gravid och här i Frankrike kommer jag inte att kallas förrän de fått hem och testat vaccinet utan "adjuvants" (vissa tillsatser), medan man i Sverige tydligen redan vaccinerar gravida.
Jag vet inte längre vad jag vill, hät pratas det så mycket om hur dåligt/farligt vaccinet kan vara.

Kram, Emma i Frankrike

Hanna sa...

Emma,

Fransmännen är av naturen skeptiska till statliga order eller rekommendationer i liknande frågor. Efter diverse skandaler med smittat blod (HIV-smittat blod gavs till blödarsjuka under 1984-85) och vaccin som varit farligare än smittan de skyddade mot (hepatit B under tidigt 90-tal) kan man inte annat än förstå dem. Sedan håller jag visserligen inte med dem i det här fallet. Vaccinet är tillräckligt likt det som används varje år mot säsongsinfluensan för att jag skall känna mig säker på det.

Tillståndet att distribuera vaccinet utan adjuvans väntas på fredag (i morgon, 13/11). Gravida vaccineras för övrigt inte förrän tidigast i andra trimestern.

/ Hanna - också gravid i Frankrike

Isabelle sa...

Min familj på 6 personer har inte vaccinerats ännu. Min make vägrar, vår 16-åring vägrar, och våra tre övriga är 14, 10, 5.

En läkare jag besökte häromdagen sa att man ska ta influensahysterin med "en nypa salt" 2 skjuksköterskor jag känner privat tänke inte vaccinera sig, och tycker absolut inte att barn ska vaccinera sig pga för lite tester.

Jag är 50% för och 50% emot. Men kanske att jag och 3 av barnen vaccinerar oss i alla fall? Men å andra sidan så är det ju så få fall (och nästan alla med riskfaktorer bakom)så få, i relation till 9 miljoner svenskar, som dött....Och skulle man bli sjuk, så får man väl hålla sig hemma så man inte smittar andra. Men som sagt jag vet inte faktiskt??

Anonym sa...

Jag vet inte heller hur jag ska göra, är kallad till vårdcentralen för vaccintagning på onsdag. Är helt villrådig, spruta in nåt som inte känns bra (kvicksilver, formaldehyd, squalene) eller råka få svininfluensa med svåra svåra komplikationer? Jag borde eftersom jag har lite astma men allt inom mig säger att nej gör det inte. Det ska visst vara lite antibiotika i vaccinet oxå och jag har reagerat mot liknande sorter av antibiotika. Riktigt svårt beslut! / B (som tycker din bloggär härlig!) :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...