måndagen den 16:e november 2009

Il serait temps...

Ett lagförslag som är på tapeten: Förbud mot att slå barn (sina egna och andras).

Jag är helt, helt, helt för ett totalförbud mot all form av fysisk bestraffning och även all form av psykisk bestraffning. Jag tycker inte att barn ska straffas. Jag tycker att barn ska behandlas med respekt, mjukhet och eoner av kärlek. Världen är tillräckligt tuff ändå, de behöver inte lära sig the hard way.

Här i Frankrike är det inte alls ovanligt att örfila, skrika åt, hota och smiska sina barn. På min lekplats ser jag ofta mammor som på ett väldigt omilt sätt låter sina ungar förstå att de gjort fel. Samma mammor som sedan får dåligt samvete och trycker i grynen något sötsliskigt från kiosken som plåster på såren...

Även om det man kallar la fessée inte är särskilt fysiskt brutalt så handlar det om ett övergrepp på barnens självkänsla, och personligen får jag ont i magen varje gång jag ser något barn utsättas för det på lekplatsen.

Men det här är en het potatis i Frankrike, det är ingen självklarhet att vara emot den här sortens disciplinering. Inte alls. Men visst vore det på tiden?

6 kommentarer:

Molly sa...

Självklart! Hur kan det vara tillåtet att slå barn, men inte andra vuxna?

Lisa sa...

Verkligen! Sag pa nyheterna pa TF1 igar och kände precis som du.

Erica sa...

En sån självklarhet. Det borde alla förstå tycker man. Att på tjugohundratalet inte ha den lagen borde vara skämmigt tycker jag. Att ens behöva den lagen är vuxenvärldens största skam

Angelica sa...

Tänk att det finns vuxna som är så svaga så de tvingas ge sig på sina barn... Nä, hoppas Frankrike vaknar upp och väljer att skydda de små liven! De är ju vår framtid!
Tror som dej att barn behöver respekt, kärlek och ömhet och att regler och rutiner lätt kan följas om man är lugn, sansad och metodisk.

"Där konsten slutar tar våldet vid"

Isabelle sa...

Var på ett svensk/franskt bröllop i somras. Vi fick mycket berömm från fransmännen över att våra barn var så snälla och trevliga "och ni slår ju inte barn i Sverige".
Nej det fungerar att uppfostra barn utan aga.

Åsa sa...

Intressant. Det är i år 30 år sedan Sverige införde den sk "antiagalagen". Idag är det endast 24 länder i världen som har en sådan lag. I de övriga 170 finns det några som har förbud mot mot aga i skolor och andra offentliga institutioner som t ex sjukhus mm.

Jag hoppas verkligen Frankrike med flera länder kommer öppna upp och införa antiagalagen. I somras genomfördes på Nya Zeeland en omröstning om huruvida de skulle ta bord den endast två år gamla antiagalagen. Helt galet att ens genomföra en sådan omröstning tycker jag.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...