torsdagen den 5:e juli 2012

Bulle i ugnen.

Okej, kloka fina. Nu kommer ni tycka att jag förlorat förståndet men jag ska köra en björkjuice-detox. Och sluta med kaffe. Eller, kanske inte sluta, men dra ner till, eh... inte över litern varje dag. Eh. 
Grejen är att min mage är så svullen att jag känner mig gravid. Med kanske trillingar. 
Och istället för att försäkra mig om att jag är smärt och smal och det bara är i huvudet det sitter så säger the significant other på den ständiga frågan (i olika varianter): Tycker du att jag är fin? Och smal? 
- Vi kanske borde köpa ett clearblue?
Eh. Fel svar på frågan. 
Känner mig tjockast i världen. 
Men har efter många långa diskussioner och googlande kommit fram till att jag förmodligen samlat på mig massa vatten som jag inte blir av med. Det skulle förklara min preggo-mage, att jag inte får på mig vigselringen på mina svullna fingrar, att mina skor känns trånga och att jag har en molande värk i njurtrakten. 
Alltså: Björkjuicedetox. Inget kaffe (eh, se ovan), inget vete, inget salt. Bara ört-te, gjörkjuice och sparris i 3 veckors tid. Eh... En diet med vissa modifikationer för rosévin och pissaladières?
Men anledningen till min vattenansamling är förmodligen inte osunt leverne, jag äter sunt och hälsosamt, mängder med frukt och grönt och inte särskilt mycket salt och utesluter nästan allt vete. Det är förmodligen den där hormonella obalansen jag misstänkt länge. 
Så, nu ska jag köpa björksirap. 
Och jag lovar att återkomma med rapporter om mitt nya, slanka, plattmagade jag. Det jag som jag tycker att jag förtjänar. 

Oh, ta inte det här helt på allvar, kära ni. Det är ingen katastrof. Bara ett irritationsmoment i mitt liv som jag hellre skulle vara utan. 

Jag önskar er en underbar dag, och så ses vi här lite senare, eller hur?    

17 kommentarer:

liten sa...

Great! Ta tag i saken du! Jag följer, som alltid, nyfiket med.

Anonym sa...

Haha jag tvivlar och tycker du ska glömma det där... Lägga fokus pâ nâgot faktiskt viktigare men om du känner att de är ett problem klart att du ska testa björk kuren. Lite galet. Ja lite men det är okej att vara konstig!

Anna-Lena sa...

Mais non Sara...
Hur gick det med att minska eller sluta med laktos? Kaffe kan mycket väl göra så att magen svullnar upp. Stressar du mycket?
Försök hitta en logisk anledning till varför din mage är svullen innan du börjar med extrema dieter =)Är din mage svullen p.g.a stress så kanske en fasta är det värsta du kan göra?

Men, du känner dig själv bäst! Så gör vad du vill! =)

Vera sa...

Hej Sara!

Tack för en finfin blogg med massa känsla. Gillar den mycket! Jag reagerar lite på det du skriver. Det stämmer säkert att du har samlat på dig vätska, men kanske bör man kolla upp varför. Det kan vara svårt att hitta en avgörande fysiologisk förklaring, en del personer är mer benäga att göra det, kanske hormonellt betingat som du skrivet, också värme kan bidra.

Det kan dock vara en bra idé att gå till din läkare (jag vet inte om det är något du redan gjort) innan du börjar detoxen. Detox kan också i sig själv vara en belastning på njurarna och därför bör man vara försigtig. Och speciellt undersöka att du fungerar som de ska nu.

Detta är absolut inte för att skrämma upp dig, det är ett vanligt förekommande problem, utan farligt bakomliggande sjukdom. Men det är inte ett banalt problem som du ska "skämmas" för att ta upp hos din läkare.

Ellinor sa...

Det låter minst sagt som en extremdiet, men har man dragits med magproblem länge är det ofta en helomvändning som behövs, i alla fall till en början.
Önskar dig lycka till!
Kram

Anonym sa...

Och kanske; köp ett clearblue som komplement, bara för att vara säker :)

Anonym sa...

Hejsan,

Jag hade ätstöringar tidigare. Det började som anorexi blev sedan bulimi, är nu frisk sedan 6 år tillbaka. Har läst att du emellanåt också haft liknande problem, vet inte hur det är nu... Men ifall du ännu lider av ätstöringar så kan man ju få svullen mage av just detta.

Jag åt dels mycket råa grönsaker, frukt och mycket fullkorn = svälld mage.
Torkad frukt = svälld mage.
Små-åt ofta hälosaker = svälld mage.
Tuggade tuggummi = svälld mage.
Drack drycker med aspartam = svälld mage.
Drack drycker med bubblor = svälld mage.
Åt oregelbundet och ojämt (emellanåt massor emellanåt ingenting) = svullen mage.
Åt Massor med ohälsosamheter och spydde upp = svullen mage, luft i magen.

Jag försökte med glutenfri diet, laktosfri diet, mjölkfri diet, detox kurer men det blev inte bättre.

Har först nu efteråt förstått att det berodde på min "hälsosamma" livsstil.

Idag e jag "slank" de flesta sku kalla mig "smal" men jag skulle säga att de inte vet vad smal innebär.

Jag äter "vad jag vill" = ordentlig frukost med riktig yoghurt, smör och skinka på brödet utan att fundera en extra gång, ordentlig "skol lunch" med mjölk och ordentlig middag (potatis, pasta, kött, fisk, grönsaker beroende på vad som serveras). E jag sugen på något gott så åker det också in under dagen utan idag "ohälsosamma" tankar.

Men generellt äter jag mycket mindre mellan måltiderna eftersom kroppen helt enkelt int känner ett behov av det, då jag äter ordentliga portioner (int överdrivna portioner utan tallriks modell) då jag äter.

Det känns skönt att äntligen int ha ångestladdade känslor jäntemot mat. Jag kan slappna av då jag äter oberoende om jag äter ensam eller med vänner.

Om det int gäller din situation, e de bara att skippa tanken, kanske de hjälper någong annan :)

Kram

Casa Annika sa...

Han ser så allvarlig ut på alla bilder, men han är väldigt rolig, din man. Tänker såklart också på någon gång i början på bloggen, med alla skor utspridda i hallen och han tyckte att det var som att komma in i en moské.
Är du säker på att det här rensar ut vattnet? Blir lite orolig när du säger att du ska gå på diet. Du är rädd om dig va?

Sara sa...

Liten: Jag återkommer. Det gäller alltså ingen fasta, utan bara undvika salt och fet mat samt drickca björkjuice...

Anonym; ;D

Anna-Lena: Jag tycker att det märks lite skillnad utan laktos och gluten. Problemet är att man blir så begränsad...

Vera: Jag kanske faktiskt ska ta mig i kragen och gå till doktorn. Det är inte bara utseendemässigt, utan det är också andra grejer med min mage som inte funkar...

Ellinor: Ja, det känns som om det ska till något radikalt!

ANonym: ;) Jepp, för att vara säker. Har ju varit ovetandes gravid förr...

Anonym: Det där hade jag kunnat skriva själv; Precis så där har ju jag ätit under många år. Och det är väl inte helt otroligt att det har med saken att göra.

Annika: Jo, han är ganska rolig, bakom det där seriösa... Och nej, ingen diet! Bara tillägg av björkjuice... Jag vet ju att jag itne ska hålla på för mycket med att ta bort saker ur vad jag äter, då riskerar jag att bli sjuk. Ska tala med min doktor först och främst!

KARLAVAGNEN sa...

Men söta du, så lever du i tropiskt klimat och kroppen svullnar! Vädret hjälper till också! Det är normalt,ialla fall vad gäller ben och fingrar!!! Får gratulera till din kloke och snälle man. Lycka till med att finna ut vad det är som ger dig lite mage!!!

Klara Fredin sa...

Gå t läkaren aldra först innan du testar något eget påhitt, det är ganska vanligt att man får magproblem resten av livet som en effekt av ätstörningar...... Sen kan det vara värt att kolla sköldkörtelhormonet också.....
Kolla denna länk
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypotyreos--brist-pa-skoldkortelhormon/

Men gå t läkaren först för man har mycket lättare att falla in i gamla ätstörningar än vad man tror....

Kram

Sara sa...

Karlavagnen: Tack! Sedan är ju jag en person som älskar att bekymra mig för ditten och datten... Kanske bidrar? ;)

Klara: Klokt skrivet. Sköldkörteln kollade jag upp förra vintern, när jag var gravid, har jag för mig, men det kanske kan ändras fort? Läkarbesök inplanerat!

Molly sa...

Trodde det var bebis på gång igen, när jag läste rubriken!

Anonym sa...

Om du på allvar tror att du har magproblem, sök då professionell hjälp - mixtra inte med olika extrema dieter eller sk "naturpreparat".

Kanske startar läkaren en utredning,om denne/denna finner det befogat, eller så gör läkaren bedömningen att svullenheten beror på helt naturliga orsaker och inga specifika magsjukdomar. Om det senare blir fallet, så kan det väl i så fall kännas skönt att bli lugnad så att du kan bli av med den oro/ångest/olustkänsla du verkar ha angående magen. Det kanske blir lättare att släppa den olustkänslan/oron sedan, och gå vidare, om du får en förklaring av en professionell? Då har du också gjort något åt saken, även om beskedet du får kanske är att det beror på väldigt vanliga saker som inte kräver någon åtgärd utan kanske mest utgör en källa till irritation för dig, som du stör dig på i din vardag.

Om det verkligen skulle vara någon magsjukdom, överkänslighet eller allergi, så är det nog svårt att försöka komma fram till på egen hand, utan det behövs professionell hjälp för att en diagnos ska kunna ställas.

Tyvärr kan man inte lita på att sk naturpreparat är bra för kroppen, de är inte lika utprovade som läkemedel. Vissa naturpreparat går heller inte ihop med läkemedel, så om man tar andra mediciner så måste man ta det i beaktande också.

Anonym sa...

Klokt skrivet av anonym ovan, håller med helt. Efter att själv ha börjat prata lite grann om mina magproblem (som kommit out of the blue på senare år) har jag förstått att det är VÄLDIGT vanligt, framför allt bland kvinnor, att ha besvär med magen. Inte för att det gör saken roligare, men det är ändå en viss tröst att man inte är ensam. Jag har faktiskt tänkt, när jag har läst om all nyttig och god mat här, att lyckliga du som kan äta allt detta utan problem! Men det är ju just det: magjox talar man sällan högt om, och så tror man att man är den enda som är drabbad.

RockPaperScissorLizardSpock sa...

Men du, har du kolalt om dina magmuskler gått ihop ännu? Om den inre korsetten inte sluter tätt och är stark så får man ju putmage eftersm allt "ramlar framåt".

En annan grej och förlåt om jag trampar på en öm tå nu men att som fd ätstörd först och främst se till kosten som en källa till problemen är ju varken ovanligt eller oproblematiskt, jag blir orolig av det jag läser. Snälla var rädd om dig.

sagt o gjort sa...

Jag var likadan under sommaren och hösten. Det är ju banne mig panik!!! Såg tokgravid ut. Började med lågkolhydratskost och magen krympte på några veckor med 17 cm. Ingen stärkelse eller socker är väldigt bra för magen. Kan ju vara candida också när det är sådär va?!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...