lördagen den 7:e juli 2012

Polerad. Att grooma sitt barn.

Lillan hade målat alla sina tjugo naglar med lila vattenlöslig tuschpenna. Superfint.
Men gör avtryck överallt.
Och vilken mamma kan neka sitt barn lite nagellack, trots att det är emot alla principer man någonsin haft, men ens väl uppbyggda argument bara faller sönder med ett frasande när det lilla barnet med tindrande ögon tittar på en och säger snälla mamma, Agathe hade nagellack, och jag har varit jätteduktig och snälla mamma (vi har ju dessutom lärt henne att S'il te plaît och Merci är magiska ord som ska öppna många dörrar) med otåliga, ivriga jämfotahopp. 
Så nu stoltserar min dotter med ljust rosa naglar och är världens lyckligaste. 
Och jag har aldrig, under tre och ett halvt års tid, sett ungen sitta så blick stilla som jag sade att hon var tvungen att göra när lacket torkade. Hon knappt andades. 
Det är ett trick som bör användas sparsamt, men jag lägger det på minnet. 

13 kommentarer:

AnnaA sa...

Känner igen det där. :)
Inte för att min lilltjej har svårt att sitta still egentligen, men just då var det extra still...

Annika sa...

Varför inte? Jag har lugnat ned mig angående mina principer, ju äldre jag blivit (och ju fler barn jag fått). Givetvis får båda mina tjejer nagellack. OCH mina killar, om de så vill.
Och - jag känner igen det där med att sitta stilla när lacket torkar...

Johanna sa...

Hehe. Jag målade min fyraåriga systersons naglar för något år sedan. Han var så nyfiken på alla mina nagellack och undrade försiktigt om jag kunde måla hans någlar. Visst, sa jag, och så gjorde jag det. Han lyste, han var så lycklig och kände sig så häftig – och när lacket torkade satt han blick stilla.

Och det häftigaste – att kunna tvätta händerna, med tvål till och med, och nagellacket sitter kvar! ;)

E sa...

Jag är också nyfiken på argumenten mot nagellack? Förstått att många (de flesta?) föräldrar har såna, men själv har jag utan vidare tänkt att måla Esmes naglar den dagen hon ber om det.

Frida sa...

Samma hos oss, finns inget som får S&S att sitta så stilla!

Christine&Paris sa...

Lite nagellack kan väl inte vara så farligt. Jag förstår faktiskt inte den där grejen med att hålla sina barn borta från det som är för "tjejigt" eller "killigt". Mitt rum var helt rosa när jag var 10 år och jag klädde ut mig i farmors kjolar och klackar. Men så älskade jag att leka med brorsans dinosaurier också. Det viktigaste är väl att lära sina barn att vara självständiga, bra människor och visa omtanke och förståelse för andra. Sen att lära dem att bra självkänsla kommer inifrån och inte kan mätas på utsidan med smink eller andra skönhetsdetajler.
Eller? Det är i alla fall så jag tänker uppfostra mina barn. Med eller utan nagellack :)

För övrigt vill jag passa på att tacka för en inspirerande blogg. Dina bilder är ljuvliga och jag tycker om hur du skriver om saker och ting. Du borde jobba med journalism!

Sara sa...

Alltså, min princip var typ: "Inget smink på barn".
Så enkelt var det, ingenting med kön och gender theory...

Lina sa...

Åh så gulligt! Längtar tills det är ok att måla min dotters naglar, 1½ känns lite väl tidigt.

Klart att de ska få måla naglarna, min son skulle få gjort det också om jag hade en!

Anonym sa...

även om Sara skulle vara emot nagellack av könsrollsorsaker, än sen då? Det vore inte heller någon dålig orsak.

Anonym sa...

Intressant! Klart hon ska prova! Eget kanske hon kan börja med senare.

Johanna i Berlin sa...

Min son har sprungit runt med röda tånaglar i en vecka nu (han ville göra sig extra fin till treårsdan). Idag påpekade han världsvant att "vi måste bättra på lacket lite". Är helt med dig annars i inget smink på barn-tänket.

Anonym sa...

Min dotter var nog tre när hon fick sitt första nagellack och jisses så mallig och stolt hon var!
hon har faktiskt även eget utklädningssmink som används flitigt ihop med prinsessklänningar och andra utstyrslar ;)
Sminket målas ju inte som på en annan utan hon målar sig i hela ansiktet med lila ögonskugga :p
sen tvättas det av när leken är klar.

så jag tror man kan separera "smink på barn" och "smink för barn"

Det ena är mer vuxensminkning PÅ barn.
Det andra är lek och bus FÖR barn
(lite som ansiktsmålning!)

Kram/angelica

Anonym sa...

Tillägg: och självklart får Lukas oxå måla naglarna (fast han sitter inte stilla!)
och även sminka sig den dag han vill det :)
/Angelica

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...