onsdagen den 11:e juli 2012

Mat för små gourmeter. Och stora.

Är supernoga med att mina tjejer äter frukt och grönt. Fem om dagen, minst.
Smartast: Göra puréer och mos på massor av nyttigheter. 
Dagens superpuré: Rotselleri, spenat och gröna ärtor. 

Min dotter vägrade. Maman, c'est pas bon. 
Nä, okej, det kanske inte är gott, men det är nyttigt. Ät unge. 
Men det argumentet bet inte på henne. Barn äter bara god mat. 

En puré som gick hem hos både bebis och treåring, som jag kan tipsa om, var mitt medelhavs-mos: Fänkål, squash och tomat. Den gjorde succé, och funkar även som vuxenmat tillsammans med en god vit fisk. Fast vill man servera den till vuxna kan man kalla den någonting annat än mos. Velouté méditerranéenne, kanske. Eller tomatdoftande fänkålsmos? Whatever.

Gör så här: 

Fräs en charlottenlök i lite olja. Skiva en fänkål och en squash tunt och låt fräsa med löken. Tillsätt ett par tomater i kuber (men inte för mycket, då tar tomatsmaken över, mina kiddos gillar inte tomat). Salta och peppra. Mixa. Tillsätt lite olja vid servering, bra olivolja för medelhavstouche, raps för omega 3.

3 kommentarer:

Frida sa...

Vi äter också massor av frukt och gröt. Nu på sommaren gör jag egna "glasspinnar": mixar frukt, lite yoghurt och lite honung och fryser i glassformar. Nyttigt och gott! Ibland slänger jag i ägg eller kvarg för att få i lite protein. Superbra sommarmellis eller dessert!

Anonym sa...

Gott!

Marie sa...

Och jag vill bara säga TACK till dina matinlägg. Ikväll bjöd vi på din tomat och chevrepaj och det blev en riktig succe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...