tisdagen den 10:e juli 2012

Kokosolja.

Jag köpte kokosolja med enda sak i huvudet, mina supergoda rawfood-bollar (recept här). Men efter lite research har jag insett att kokosoljan är värd att användas till mycket mer än så, det här är nämligen något av det nyttigaste och näringsmässigt mest intressanta fett vi kan äta.
En av nyckelingredienserna är laurinsyran, som i övrigt finns i... bröstmjölk och som är superviktig för de små spädisarna. Laurinsyra är effektiv mot en hel del virussjukdomar, och den är kraftigt antibakteriell. 
Många fetter som är nyttiga i kallt stadium förvandlas till härdat- eller transfett i upphettat tillstånd. Kokosoljan däremot tål 198° utan att fettet får negativ inverkan på kroppen. Toppen att steka mat i, alltså, speciellt om man - som jag - gillar kokossmaken, den får man på köpet.
Andra grejer man får på köpet om man använder kokosolja: 

- Bättre ämnesomsättning och snabbare förbränning
- Stabila kolesterolnivåer
- Skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar
- Bättre matsmältning
- Förebygger leversjukdomar
- Ökar kroppens upptag av kalcium

Hm. Tror att jag ska vara flitigare med användandet av kokosoljan från och med nu. Funkar även utmärkt mot torr hy, torrt hår, irriterad hud och solsveda. Snacka om allround-produkt! Välj helst en oraffinerad, kallpressad kokosolja, virgin eller extra virgin, precis som med andra oljor. 
  

9 kommentarer:

Omentjej sa...

Mm, jag har tagit en tesked innan frukost varje morgon i några veckor och det märks att den gör nytta! Inte jättegott att äta som den är, ska testa att steka i den.

Kan tänka mig att det blir supergott att göra t.ex. stekt ris med krabba i kokosolja... Mm.

För övrigt har det varit så varmt hos oss de senaste dagarna att oljan förvandlats till just.. olja. Annars har den en mer stearinaktig konsistens.

Maria sa...

Var hittar man det? Mataffären?

tina sa...

Jag gillar Kung Markattas kokosolja, toppengod i mangosmoothie tillsammans med mango, banan, yoghurt och nystött kardemumma. <3

Sara sa...

Omentjej: Jag har min i kylen nu, i 30° värme blev den för rinnig, tyckte jag!

Maria: Jag köper pâ hälsokosten!

Tina: Oj, lâter gott!

Nässelblom och choklad sa...

Gillar också kokosolja och tar gärna lite så ofta jag kommer ihåg. Den passar till mycket även i matlagning, förutsatt att man är förtjust i kokos - vilket jag är, men absolut inte min yngsta dotter.

Alexandra sa...

Sara: De där bollarna har jag testat ett antal gånger nu - fantastiskt goda! Tusen tack för receptet. Extra gott blev det med hasselnötter tyckte jag, men jag gillar ju nutella ...

Visste du förresten att man kan göra raw food-glass baserad på kokosolja och cashewnötter? mycket gott! :)

sagt o gjort sa...

Har tre olika varianter hemma! Deodiserad- utan smak att steka i. Mkt viktig del i lchf kost för övrigt. Dessutom är det väldigt bra för förbränningen. Och magen.. Allt!

sagt o gjort sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
JoHo sa...

Jag är sen nåt år frälst på kokosoljan... är så god! Och som du skriver allround, går till allt. Alltid.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...