söndagen den 15:e juli 2012

Mynta.

Jag vet, jag vet. Färsk mynta och lime, och ni tänker omedelbart mojito-tankar. Men dagens marknadsfynd inkluderade en halv vattenmelon, och lyssna noga nu: Vattenmelon i kuber som får simma i en sås av grönt te, pressad lime, mynta och lite socker... Fantastiskt.
Eftersom buketten med mynta var enorm klipper jag ned mynta i allt från den taboulé jag förbereder till kvällens picknick på stranden, till fruktsalladen, till téet och nedklippt i balncherade gröna ärtor. Älskar mynta. Fint också, att pynta med lite mynta, ett blad här och där på tallrikarna blir jättefint.

Oh, till kvällens aperitif-picknick ser menyn ut så här:

Tomatpaj med chèvre & tapenade
Taboulé med couscousgryn, mynta, vårlök, gurka och tomat
Tre sorters marinerade oliver
Korsikansk lufttorkad skinka
Tapenade & färska baguetter
Äppelpaj
Sallad på cantaloupe- och vattenmelon
Rosévin

Dresscode: Bikini, strandklänning. Flytvingar till de små.

9 kommentarer:

Katariina sa...

Låter underbart gott, tabouleh är för övrigt en av mina favoritsallder på sommaren. Här hemma plaskar vi omkring i regn, långt borta äro drömmarna om sandstränder och bikinis..

Johanna i Berlin sa...

Jag som precis satt och funderade över vad jag skulle göra av all mynta på balkongen. Perfa, tack!

Nadja sa...

Det dar later helt fantaskiskt gott!

Mia sa...

Gott!

Anonym sa...

Vilken meny. Ska spara och stjäla!

Alexandra sa...

Får jag följa med? ;)

Alexandra sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Alexandra sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Alexandra sa...

Tips: Man kan ta lönnsirap el. honung ist. för socker. Lika gott o. lite nyttigare! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...