lördagen den 26:e juni 2010

I otakt

Jag är i otakt. Med tiden, med människorna.
Jag har solen i ögonen och huvudet under vatten.
Det är så mycket som händer.
Enligt den kinesiska tideräkningen är vi en bra bit in i Tigerns år, year of the tiger.
Jag undrar om det är det?
Tigerns år. Ett år av kamp, makt, omvälvande händelser, olyckor och katastrofer. Förändringar, på gott och ont. Katastrofer.
Det bränner bakom ögonlocken - solen? - och jag har druckit rosé och gjort hela den där middagpyjamasvällingtandborstningsaganattningvyssjningvaggningnänum
åstedusova-grejen.
Betryggande ritualer.
Tänkte på Clem, och hjärtat. Hennes första pojkvän som har tandställning och i-pod och som gråter i väntrummet utanför uppvakningen.
Tänkte på min pappa, och hjärtat.
ringde jag en fin vän som förlorade sin pappa i går. Alldeles för tidigt, alldeles för orättvist. Alldeles för plötsligt.
Hur tar man sig igenom? Hur kommer det sig att vi är så förbannat skyddslösa?

Så tittade jag på mitt sovande Sockergryn, min tigerunge, min honungshumla, och tänkte att du ska aldrig behöva vara ledsen. Jag ska skydda dig mot allt.

Jag kan inte skydda dig mot allt.
Aj, vad ont det gör.

5 kommentarer:

Anonym sa...

You tell me!
http://sverigesradio.se/laddahem/p1/sommar/mp3/2005/SR_p1_sommar_20050807.mp

Anonym sa...

Link referring to;

Pigge Werkelins "Sommar" 2005

Erica sa...

Åh, vilken vacker text Sara! Så nära de där strängarna i livet som leder rakt in! Tack för att du delar!

effy sa...

Ja... Aj, vad det gör ont att inte kunna det.

Åsa sa...

Skyddslösa ja. Det är väl bara livet självt som pågår. kan tyckas orättvist. I förhållande till alla andra på jorden får vi nog alla vår beskärda del. På något underligt sätt klarar vi oss igenom bra mycket mer än vi ens kunnat föreställa oss innan man plötsligt står där - mitt i allt trassel.

Kramar!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...