tisdagen den 22:e juni 2010

Sleeping beauty bor inte här längre, del 268

Sockergrynet ägnar sig inte åt halvmessyrer.
När hon har sharlakansfeber blir hon bordeauxfärgad, när hon får tänder är det ren och pur nattlig tandterror (och vi har fortfarande hälften kvar so help us god).
Och när hon får vattkoppor så har hon miljoner utslag som kliar kliar kliar.

Första offret? Sömnen.
Personligen hanterar jag sömnbrist ganska dåligt.
Jag blir ful, gammal, retlig, rynkig, arg och tappar lite livslust. Ful.

Jag dricker mig skakig på kaffe och äter mig törstig på socker. Solen känns våldsam, höga ljud brutaliserar mig. Huden blir tunn som papper och vad som helst får mig på knä.
Proportionslös, bara branter runtomkring. Skör och lite arg.

Men ändå. Kärleken till liten är intakt. Enorm. Den är ju själva förutsättningen. Och imponerad och lite häpen betraktar jag henne - över kanten på min enorma skål kaffe - svärmors beska, men i mina paranoida stunder får jag för mig att det bara är i min mun kaffet är beskt och lägger band på
mig för att inte grimasera - som med ett stort leende på läpparna och vattkoppor över hela sin lilla kropp provar alla mina skor, alla mina armband och som med min handväska (fylld med favoritbilarna) över armen låtsas dricka en kopp kaffe. Har jag lärt henne det? Har hon det i generna?

Elva kilo energi, åttio centimeter glädje. I rörelse, ständigt.

6 kommentarer:

Lisa sa...

Hon verkar helt underbar ert lilla sockergryn, hoppas att du far lite sömn snart.

Ville egentligen bara säga tack för att du fick mig att skratta igar.

Bisous,
Lisa

Annica sa...

Nej, kliande vattkoppor är verkligen inte roligt, speciellt inte efter några dygns av icke-existerande sömn! Vårt lokala apotek (Vasa, Finland) hade en egentillverkad vattkoppssalva som faktiskt hjälpte mot kliandet. Dom kan ju inte vara dom enda i världen som hade kommit på den lindringen, kanske det finns nåt att hitta på ert lokala också?

Anonym sa...

Count your blessings.

Poor Véra.
She has been through a lot lately.

Get mother-in-law to help so you can have a nap.
Ask :)

Next time bring your own coffee :)

xxxx

Anonym sa...

Ps:
Try this for chickenpox http://en.wikipedia.org/wiki/Calam

Hope you can get it your end!!

xxxx

Anonym sa...

Ps:
Try this for chickenpox http://en.wikipedia.org/wiki/Calam

Hope you can get it your end!!

xxxx

Anonym sa...

Förstår att sömnbristen tär. Det är tortyr att inte få den sömn som man behöver! Och vad jobbigt med flera barnsjukdomar i sträck, men om man ska tänka positivt så kan det ju vara bra att ha avverkat dem redan nu så slipper ni dem sedan...?

Kanske kan ni be om lite avlastning av någon, så att du/ni kan sova och få en paus från att pyssla om sjuklingen? Viktigt att du får sova för att orka med!

/Anna S.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...