torsdagen den 3:e juni 2010

Sockergrynet och motgångarna

Men gud vilken katastrof jag är.
Barnläkaren igen. Efter scharlakansfebern och öroninflammationen som jag missade och som trängde hål på litens trumhinnor och som fick min modersstolthet på knä.
Idag: Artonmånadersvaccinet.

Så frågar Madame le Docteur: Oj, vad är det här?
Och jag: Euh... Jag vet inte? Myggbett?
Hon: Hur länge har hon haft dem?
Jag: Euh... Jag vet inte? (Jäkla skit, fel svar. Oansvarig mamma skrivet i pannan. Igen.)

Vattkoppor. Klart som fan att det är vattkoppor.

12 kommentarer:

Erica sa...

Hur ska man kunna det Sara? Idag efter två barn kan jag lägga ihop ett och annat. Men som förstagångsförälder så är det rätt mycket man ska få kläm på och ibland så lägger man helt enkelt inte ihop två och två.

Livet runt 30...5 sa...

Äh, du hade kommit på det när hon började klia. Eller att du börjat klia. Allting ger sig på sikt. Kram K

Benved sa...

Ja har/ hade hon bara en eller ett par prickar är det väl inte så lätt att veta eller hur. Det står ju inte vattkoppor med storbokstäver runt varje prick. Tösen kan ju inte ha varit super kliig heller för då hade ni nog märkt det.
Nu har ni snart klarat av alla barnsjukdomar det är väl jättebra.
Gullig är Vera och fint på Korsika.

Jag fick en rekommendation på en restaurant i Bastia så nu blev jag ännu mer sugen på att åka dit.

Isabelle G sa...

Men stackars lilla Sockergrynet (och dig). Men i hennes ålder ska man ju genomgå alla virus och barnsjukdomar. Och jag kan trösta dig med att jag som ändå är 4-barns mamma också sitter och svammlar och ger oansvariga-svar på frågor...

"hur länge har hon haft astma"?
- Tja, jag vet inte, kanske i 2 år, eller vänta i 4 kanske....eh

"hur länge har hon haft eksem?"
- Oj jag hon var kanske 3 år när det började, eller var hon 5?

"hur många dagar har hon haft feber?"
- Det började i fredags, eller var det i tisdags?

Det löjligaste var nog när en doktor frågade:

"Vad väger din dotter Manon?"

Jag: - eh....18 kg kanske...

Manon: - Näe - jag väger 21.5"

Doktorn: Vet inte mamma vad du väger???


P.S Bedårande bild på Sockergrynet, i sin otroligt söta klänning!!!

Prinsessan sa...

Du ska endast tänka på att det är bra att hon får vattkoppor nu (och inte som jag när jag var 14-15 år).. Vad jag hör från omgivningarna (framför allt min syster) så är iaf läkarna i Sverige expert på att ge alla småbarnsföräldrar dåligt smavete..
Då brukar jag bara peka på hennes fina döttrar och där har du svaret, du har ju lyckats och fått världens finaste tjej!

Annika sa...

Jag hade knappast känt igen vattkoppor jag heller! Klandra dig inte. Man kan inte gå omkring och vara fokuserad på vilka sjukdomar ens barn kan tänkas ha. Myggbett är väl en kvalificerad gissning så här års?

Sara sa...

Erica; Nej, allt är ju nytt... Men man lär sig efter vägen.

Kristina: Aha. Det gör väl det?

Benved; Ja, nu kan det inte vara många kvar!

Isabelle: Haha, jag har trÄffat föräldrar som knappt vet hur gamla barnen är... ;)

Prinsessan; Ja, får de lära sig det på utbildningen? ;)

Annika; Ja, jag tyckte ju det...

Mi sa...

Jag tycker att hon har klass, sockergrynet.

M sa...

Du, det drabbar alla. Hon ser frisk och kry ut i övrigt :)

Sara sa...

Mi: Min finaste! :D

M: Men man känner sig jäkligt skuldmedveten och orutinerad. Men som sagt, hon är i toppform!

MilouK sa...

Ja men man tror alltid att det är myggbett!! Också är det vattkoppor. Till slut blir det tvärt om.

Eva sa...

Båda mina har haft vattkoppor när de varit runt två år - tydligen får de ofta en lindrigare variant ju mindre de är.... kan du ju trösta dig med! Skönt att ha det avklarat också!
Min minsting var hos dagmamma när ett barn på tillfälligt besök fick det. Sen gick jag bara och väntade på att det skulle bryta ut... lite lättare att se prickarna då!!! Och myggbett... här har vi alla möjliga små bett som ser olika ut...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...