tisdagen den 1:e juni 2010

Smultronställen på Korsika

Om jag skulle åka till Korsika för första gången, och hade en vecka att disponera som jag ville skulle jag inte åka till Ajaccio. Jag skulle välja Porto Vecchio, där flera av de vackraste stränderna finns: Santa Guilia, Rondinara, Palombaggia...
Porto Vecchio är även känt för att vara Korsikas Saint Tropez, och har ett hett nattliv, tusen restauranger, barer, lounges... Och närheten till vackra, sagolika Bonifacio gör inte saken sämre.
Vissa lågprisbolag flyger till Figari, Korsikas sydligaste flygplats, alldeles i närheten.

Annars skulle jag välja Saint Florent, på norra Korsika, nära Cap Corse. Vackra stränder: Här till exempel. En underbar liten stad, fylld med charm och skönhet.

Korsika, min Isla Bonita, Skönhetens ö, l'île de Beauté. Jag vill aldrig bo någon annanstans.

9 kommentarer:

Johanna På Pickadollön sa...

Spanar in Korsika...finns pà min lista...men fòrst màste jag till Malta. Du bor pà en underbar plats!

Anonym sa...

Perfekt!

( Nä jag skulle inte heller vilja bo någon annanstans än där! :-) )

Emilie- från ett fortsatt regningt Luxembourg

Anonym sa...

Perfekt Sara, Tack!

( Jag skulle inte heller vilja bo någon annanstans än där) ;-)

Emilie- från ett fortsatt regnigt Luxembourg

annai sa...

Dina underbara bilder är verkligen bra reklam för Korsika. Det ser så vackert ut!

Peppe sa...

Vet du alla bilder och dina texter får mej på allvar att överväga en semester på din ö.

Anonym sa...

Ska absolut resa till Porto... Har du rest till Sardinien med. Kan man kombnera dem? Rekommenderar du det? Till sensommaren kanske det blir. Eller 2011?
Isabelle

Pinal sa...

Korsika verkar vara en fantastisk plats! Tack för bra restips!

MVH
Pinal

Timjan o Akleja sa...

Hej!

Ramlade in på din blogg igår och har läst runt ett bra tag nu. Väldigt fina bilder och mycket välskrivet! Gillar din berättarstil.

Vi var på Korsika, Calvi och Ajaccio, på bröllopsresa för tre år sen och i sommar åker vi tillbaka till Calvi, älskar ön och staden! Vi funderar på att åka till Bastia en-två dagar, är det något du skulle rekommendera? Jag blev väldigt sugen på St Florent när jag läste om den här... Vad är mest "komplement" till Calvi skulle du säga?

Tack på förhand!
Hälsningar Birgit

Sara sa...

Birgit; Jag har faktiskt inte varit i Calvi, och det är ett tag sedan jag var i Bastia, men är det stad man vill ha kanske man inte âker till Korsika.
Saint FLorent är väldigt gulligt och chict, men annars Är det fint att ta en dag och hyra bil och âka runt pâ Cap COrse: FIna byar, vackra landskap, hÄrliga stränder... Och dâ kan man ju faktiskt ha Bastia som bas? Härligt med Korsikasemester i alla fall!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...