fredagen den 11:e juni 2010

Jacqueline.

Min svärmor är en fransyska av den gamla skolan.
Hon äger inte ett par byxor. Hon går till slaktaren varje dag för att handla kött. Hon vägrar att dua sin svärdotter. Hon håller söndagsmiddagen för helig och hon går aldrig - mais au grand jamais - utanför dörren utan sitt röda Chanel på läpparna.

En konservativ, old school, välfönad stilig kvinna som har orubbliga uppfattningar om allt från amning (Ska du verkligen inte sluta amma nu, du har ju ammat i flera veckor!) till pastis (karldricka) till socker till kidsen (klart de ska ha socker) till barnmorskor (bittra kvinnor i fula skor som aldrig lyckats bli gifta).

Första gången hon var i Sverige gick vi förbi en fotbollsplan där två tjejlag spelade match. Jag tänkte att det här är ett äkta Jacqueline-moment, och väntade på hennes analys om det opassande i att låta flickor lorta ner sig på en fotbollsplan.

Jacqueline höjer inte ett ögonbryn och jag tänker skamset att jag underskattat henne. Till hon fnyser:
- Är det inte märkligt att alla killar ska ha långt hår och hästsvans nu för tiden?

Det, mina vänner, är belle-maman i ett nötskal.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Oh vad roligt, och träffande! Känns precis igen. Min blivande svärmor, och vad blir det 'svärmormor' är exakt likadana. Jag tycker att det är om¨jligt att känna mig helt bekväm med dem. Och att de lägger sig i?
Fast nu när du skriver om det känns det faktiskt bättre. Charmigt? Och jag älskar faktiskt att köpa kött hos slaktaren, eller att handla hos fiskaffärn. Mums! Och det där med kjol. Min egen mormor har faktiskt aldrig byxor... Men för mig är det sättet som kulturkrockar. De kan vara elaka tycker jag? Jag vet inte hur jag ska hantera det. Känner mig mesigt snäll... Och varför är allt bäst i Franrike? Jag älskar Frankrike, men det kan blir för mycket när man inte kan planera bröllopet som man vill ha det själv......
Hoppas du kommer ut och kan njuta lite med?
Isabelle

Anonym sa...

Hur gör du förresten? Duar eller Niar du tillbaka? Min franska är inte tillräckligt bra för att jag ska lyckas prata med bara passiva meningar... Usch det är skitjobbigt. Hur man än gör blir det fel? Fast vackra klänningar till Sockergrynet, god mat, fina presenter? Köpta hos Jacadi till exempel? Har jag fel?
Jätteskoj att du skriver om detta!!!
/Isabelle

Ingela sa...

Underbart :) Jag är inne på min tredje svärmor så jag har en viss vana av att hantera sådana, på gott och ont. Min nuvarande är av den mer lättsamma sorten (och vi har ingen kulturskillnad eftersom hon är svenska) Men mammor är alltid mammor, oavsett om det är ens egna eller ens partners.

Tack för Idas grattishälsningar!
Kram

De kallar mig Skrållan sa...

Dagens goaste skratt! Tack, jag behövde det!

Svensk chekchouka sa...

j'adoooore Sara!! Bon courage ;)

anna of sweden sa...

:D

Livet runt 30...5 sa...

Oj, jag skulle ha varit gruvligt rädd för en dyl svärmor. Min är helsvensk och helylle, mycket lättare att förhålla sig till. Kram K

Lisa sa...

Mon dieu, vilken tur att ni inte bor i porten brevid, eller? ;) Att hon har lyckats uppfostra en sa trevlig och jämnställd man som du verkar ha!

Min är raka motsatsen, lite som en tonaring ibland. Men ett hjärta av guld, det har säkert din ocksa!

Bisou, Lisa

Erica sa...

De där med mödrar, oavsett om det är ens egna eller andras är en grej för sig ;-D

Jag har förlikat mig med min svärmor som låter som din, fast inte samma åsikter, mer förhållningsättet och hur man framför saker. Jag tycker hon är fantastisk just för att hon älskar mina barn som hon gör, då spelar allt det där andra ingen roll.

Isabelle G sa...

Härlig belle-maman du har ;), tycker ändå hon låter lite kul! Jag har 2 st kan man säga, eftersom beau-père varit gift 2 ggr. Den ena som numer bor här, men bott i f-rike i tio år, både hatar och älskar f-män. Belle-maman som är 110% francaises liknar din ,) kan bara skratta och fnissa med, men jag gillar den versionen ändå....så typisk på något sätt!

Sara sa...

Isabelle: Jag försökte dua ganska lÄnge, men gav upp, och nu niar vi varandra. Min svärmor är hur gullig som helst, men har lite märkliga idéer, men â andra sidan tycker hon att jag är lite strange...
Hon stickar minst en trÖja i veckan till SOckergrynet och handlar massor med presenter, helt riktigt!

Ingela: Min är ju dels en generation Äldre än min mamma, dels fransyska. Helt lätt är det inte, i synnerhet eftersom C är minstingen i familjen, en äkta bortskämd, överbeskyddad sladdis!

Skrâllan: Vill du lâna en svärmor ett tag? ;)

Chekchouka: Merci... J'en ai besoin!

Anna: :D

Kristina: Lânbytas?

Lisa: JAg vet, det är ett mysterium!

Erica: Det Är sant, och hon är galen i sina barnbarn! INgen kan älska dem högre!

Isabelle: sSom en karikatyr pâ en fransk svÄrmor!

Martina sa...

Verkar som att vi har samma svärmor du och jag...!!

Sara sa...

Martina: Är det sant? För det kan väl inte finnas flera...?

TinTin sa...

Ha ha haaa, klockrent!

Emelie sa...

Haha, men det ger ju onekligen en krydda i vardagen. Ibland tänker jag att jag har det tråkigt bra här i lilla Sverige med trevliga svärföräldrar och allt. Men man ska icke vara otacksam, bra är bra och vill man ha spänning finns det ju andra sätt! Men helt klart är att det blir roligare i livet om allt inte är förutsägbart och vanligt ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...