tisdagen den 15:e juni 2010

Morgon i Montpellier II

Säsongens frukt på marché paysan... Dyrt men underbart.

Och färska, närodlade ägg. Hade jag möjlighet skulle jag alltid handla och äta så här...

Mon homme, ma fille på marknaden. Mingel med de franska madamerna.

Montpelliers lilla triumfbåge med utsikt över Louis XIV och Place Peyroux.

Yours truly fikar morgonkaffe på Riche. Notera Europas snyggaste spårvagnar i bakgrunden. Senaste modellen är designad av Christian Lacroix.

Lavendel och olivträd. Sydfransk sommar.

Tomma caféer, tidig morgon. Doft av croissanter och kaffe.

Ytterligare ett café framför fina operahuset på Place de la Comédie, Europas största torg och Montpelliers hjärta.

14 kommentarer:

♥ Sanna ♥ sa...

Åhhh vad jag längtar tillbaka...
Så vackert
Ta hand om dig!!
Kram

MrsW sa...

Hej,

Har nyligen hittat in hit till dig - och även om jag aldrig varit i Montpellier (men bodde i Paris i ett par år) så får jag en sån härlig känsla inombords av att titta på dina bilder. Du tar väldigt vackra fotografier!

Trevlig blogg, jag kommer tillbaka!

Själv bor jag i det lilla landet Brunei, på Borneo. Kika gärna in till mig om du har lust!

Ellen sa...

I helgen gjorde Svenska Dagbladet ett resereportage om byar i Provence. De här bilderna ger mig samma - eller värre - magsmärtor av längtan. Fysisk smärta, på riktigt. :(

Fast tack ändå för att du delar med dig!

Peppe sa...

det ser faktiskt avundsvärt mysigt ut. måste nog ut och resa snart.

Anonym sa...

Det kanske är en dum fråga men saknar du Montpellier som stad att bo i eller föredrar du Ajaccio till 100%? Jag har ju aldrig bott i Montpellier men inbillar mig att det är snäppet bättre än Paris för trafikens och klimatets skull?
/Isabelle

Prinsessan sa...

VIlka underbara bilder du tar, nästan nästan att jag kan känna lukten av den franska morgonen (och alla lukter som den för med sig!)
Jag måste försöka ta mig till Annecy igen (det var 16 år sedan jag var där) eller iaf sydfrankrike! Dessutom har du fått mig sjukt nyfiken på Korsika!
Kram!

MilouK sa...

Och himlen, den blå, blå himlen!

Anonym sa...

härliga bilder! Jag blir så sugen på att flytta från gråa sverige när jag läser i din blogg!

anna of sweden sa...

Åhhhhh ..!

Alexia sa...

Underbara bilder!

Sandra sa...

Åh så härligt. Man vill liksom bara vara där och med bilderna kan jag nästan låtsas att jag faktiskt är det ;)
Fortsätt fota för guds skull!
Kram

Sara sa...

Sanna: Detsamma!

MrsW; Vad roligt att du hittat hit!

Ellen: Dâ fâr du pallra dig söderut!

Peppe: Man behöver det ibland!

Isabelle: Nja, jag kan sakna utbudet av kultur, restauranger, barer och allt som en stor stad har, men jag trivs ändâ mycket bättre i Ajaccio. I Montpellier finns en aggressivitet som inte finns i AJaccio.

Prinsessan: Korsika är vÄrt ett besök!

MilouK; Den var blâ en liten stund igâr morse... NU är det regn, regn, regn!

Anonym: Men som sagt, nu är det dâligt väder här med!

Anna: :D

Alexia: Tack!

Sandra: Okej! ;)

Cyrene M Waern sa...

Har bott 2,5 år i Montpellier och dina kort gör mig galen av längtan tillbaka!!!
/Cyrene

Sara sa...

Cyrene, det är en härlig stad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...