måndagen den 27:e december 2010

Listan. Om året som gick.

Den här listan snodde jag av Hanna. Rakt av.

1. Gjorde du något i år som du aldrig har gjort förut?

Fick in en fot i turismindustrin på Korsika och började att utbilda mig till hotelldirektör.
Gravade lax. Flippade ur. Nej, förresten flippat ur har jag gjort förr. Men gravlaxen var en debut.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Nix. De brukar jag bryta redan till trettondag Knut.


3. Fick någon du känner barn?
En hel hoper. Men de nyfödingar som värmde hjärtat extra var mina vänner H och E:s (från pluggtiden i Uppsala) döttrar. Så himla coolt att vi nu har varsin dotter. Och ett sånt himla ansvar att uppfostra Hedvig, Esme och Véra till nästa generations unga kvinnor. *tårögd*

4. Dog någon som stod dig nära?
Min farbror. I påskas. Och uttrycket "ryckas bort" blev så påtagligt. Ett tomrum i släktträdet, en vacker och sorglig begravning.


5. Vilka länder besökte du?
Det har varit lite resor för min del i
år, men Italien: Florens, Sienna, Livorno. Toscana var fantastiskt. Fantastiskt. Sverige.

Och i Frankrike: Ett vintrigt Paris, ett vårigt Montpellier och ett högsomrigt Saint Florent.

6. Är det något du saknade 2010 som du vill ha 2011?
Ett roligt jobb.

7. Vilket datum kommer du alltid att minnas?
Eh... Inget, tror jag.

8. Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Att jag fick en plats p
å den här stressande, utmanande, hemska, tröttsamma utbildningen. Att jag träffat nya, fina människor.

9. Vilket var ditt största misstag?
Ah. Största misstaget som höll p
å att kosta alldeles för mycket. Jag vet inte om jag är beredd att säga mer.

10. Vilket var ditt bästa inköp?
Jag m
åste nästan säga den gigantiska parmesanosten som vi köpte i Florens, och vinet och skinkorna, som vi njöt av flera veckor efter att vi kommit hem.

11. Vad spenderade du mest pengar på?
Hyra. Bensin. Mat. Blöjor. Mitt liv är s
å glamouröst.

12. Vad gjorde dig riktigt glad?
Véras alla framsteg! (Zzzzzzz... Alltid lika kul med mammor som pratar barn.)

13. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nej. Men i släkten har det varit mycket sjukdomar, och Véra har ju haft alla sina barnsjukdomar under
året. Det har fått räcka.

14. Vilka låtar eller artister kommer få dig att tänka på 2010?
Herregud, jag lyssnar ju mest p
å barnvisor nu för tiden. Men Sheryl Crows cover på Sign your name är nog ganska symptomatisk.

15. Mådde du bättre eller sämre under 2010 än vad du gjort tidigare år?
Bättre. Trots allt som hänt. Trots att mycket har bara rasat ihop har jag känt mig rock steady.

16. Finns det något du önskar att du lagt mer tid på?
Skrivandet.

17. Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på?
Bloggen. Nej, jag skojar bara. Bilköer i rusningstid. Ältande.

18. Hur var din julafton?
Kaloristinn, spänd. För mycket champagne och franska släktingar. Juldagsmorgonen var fin, dock.

19. Blev du kär?
Ja. Jag blev nog det. Förälskad.

20. Vilket program har varit det bästa på tv?
Master chef. Det är det enda jag tittat p
å.

21. Hatar du någon som du inte hatade förut?
Jag hatar nog faktiskt ingen.

22. Vilken var den bästa boken du läst under året?
Jag har läst mindre än jag brukar och ingenting dyker upp s
å här spontant.

23. Vilken var din största musikaliska upptäckt?
Musikaliska upptäckt? Det här skäms jag lite för men jag är glad och lycklig om jag f
år lyssna på populärmusik på typ nrj. Eller Cheri FM.

24. Önskade du dig något som du fick?
Ja.

25. Önskade du dig något som du inte fick?
Ja.

26. Vilken var årets bästa film?
Hey, jag har en tv
ååring. Filmerna var lätträknade, men jag gillade filmen om Gainsbourg. Och Mikael Nyqvists Skyddsängel.

27. Vad gjorde du på din födelsedag?
Picknick för ett helt gäng fina människor, inklusive hundar och ungar p
å stranden. God mat, vin, tårta och vågskvalp i solnedgång.

28. Vilka var de bästa människorna som du träffade?
Min familj och vänner i Sverige. Som är för l
ångt borta.

29. Hur skulle du beskriva din klädstil?
Nyckelord: Svarta överdelar. Jeans. Mockastövlar (höst och vinter). Vit bomull. Volanger. Jeans. Barärmat (v
år och sommar).


30. Vad fick dig att må bra?
Jag har arbetat med mig själv igen. Stabiliserat mig, liksom. Annars: Springturerna när jag haft tid. Bloggen (Jo, men ärligt). Solen. Värmen. Korsika.

31. Vilken kändis var du mest sugen på?
Kändis jag var sugen p
å? Haha, jag passar nog på den frågan.


32. Vem saknade du?
Min familj l
ångt borta i Sverige.

33. Vilken var din bästa månad?
September, tror jag.

34. Finns det något som du skulle kunna ha gjort bättre?
Oh god, yes.

35. Hur kommer nästa år att skilja sig från det här?
Planen är att jag ska skaffa mig det där roliga jobbet jag drömmer om. Att jag ska klara mig själv, som en stor flicka. Annars kan det nog bli m
ånga, stora förändringar. På gott och ont.

8 kommentarer:

mia sa...

Fan, jag önskar nog ändå att jag lagt lite mindre tid på bloggen och mer på riktigt skrivande. Du och ditt riktiga karriärhopp och ett samtal med förf Jonathan Lindström har fått mig att vakna till. Han var så brutal Sara.
- Det finns de som drömmer om att skriva, sa han, och de som gör det. Det är bara den ena av de två som faktiskt får kalla sig författare.
Aj. Han har dock rätt. Varenda jäkel kan drömma och det finns ärligt talat hyfsat många som kan skriva ihop schyssta inlägg så nu måste jag få mina ankor i en rad. Prioritera.
Då kan jag ge upp utan ångest om det sen inte funkar. Kanske hoppa på någon turismutbildning jag med! :)Speciellt om man får dricka vin hela dagarna. Du får hålla tummarna för mig i det helvetsiska som är frilansland och hoppas det går för mig. Men det är iaf skönt att om drömmen inte slår igenom så kan man, genom att testa något annat som du så modigt gjorde, faktiskt hitta något annat som passar. Galet, hade du någonsin trott att du istället var grym på bokföring!? Fan, vad livet är spännande.
Du inspirerar, Sara. På många olika sätt.

Hmm, jag får nog göra en sådan här med. :)

Johanna sa...

Jag snodde den inte rakt av. Bara nästan. ;)

Emelie sa...

Jag är helt besatt av listor är jag rädd. Kan ha något att göra med mitt lite smått excentriska kontrollbehov... I vilket fall gillade jag denna och ditt innehåll. Jag tänker defintivt sno den. Gott nytt år och tack för all inspiration, alla skratt och allt du fått mig att tänka på det här året, på gott och ont. Fortsätt skriva Sara, vi gillar det vi läser.

Linda K sa...

lånat! :)

Anonym sa...

En till som älskar listor och håller nog med där om kontrollbehovet (Emelie). Och vilken "cliffhanger" på den sista punkten. Undrar så vad du menar Sara men behärskar mig, väntar och ser vad som händer 2011.

//Lapinette

Sara sa...

Mia: Fast du, tanken är inte alls att ge upp skrivandet. Verkligen inte. Tanken är bara att bli ekonomiskt oberoende, att klara mig själv. För att kunna skriva.
Man kan inte bara leva pâ luft och vatten, tyvärr... Jag hâller en tumme i alla fall!
XXXXXXXX
Sara

Johanna: Jag snodde rakt av. Helt rakt av. :D

Emelie: Jag är ocksa en listmänniska! ÄLskar att lista!

Linda: Ah. Lânat, var det ju!

Lapinette: Hoppas att 2011 blir ett underbart, spännande âr!

Eleonora sa...

Esme o jag känner oss hedrade! Och ja, vilket vackert ansvar som har landat på våra axlar. Tänk om vi hade vetat det när vi hade våra rödvinskvällar.

Sandra sa...

Listor är bra för sammanfattningar. Jag gick all in och gjorde sammanfattningar till höger och vänster. "Lånade" din lista och hoppas att det är ok.

Gott nytt år som man nu säger !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...