tisdagen den 14:e december 2010

Pepparkakor. Pains d'épice suédois.

Att baka svenskt i juletid är ingen självklarhet... Lika lite som man kan räkna med att hitta ansjovis till Jansson, lingonsylt till köttbullarna och vanlig förbannad jäst till lussekatterna, så kan man förvänta sig att hitta alla ingredienser till de obligatoriska pepparkakorna.
Jag rynkar pannan i förtvivlan.
Sirap! Finns inte i Frankrike. Funderar på att ersätta med antingen honung eller lönnsirap, sirop dérable. Eller sucre de canne, sådant man häller i mojitos?
Farinsocker verkar vara samma sak som cassonade, det har jag i alla fall på min mataffär, även om jag får se mig i månen efter ättika till glasyren, en produkt som inte heller verkar ha nått Medelhavsregionen.
Bikarbonat har jag i alla fall precis kommit på att man hittar: Bakom disken på apoteket, dubblar även upp som tandkräm och skurpulver om det kniper.

Här är mitt pepparkaksrecept för svenska desperata pepparkaksfantaster i Frankrike:

Cassonade 2,5 dl
Lönnsirap 1 dl
Vatten 1 dl
Smör 150 g
kanel
Ingefära
Kardemumma
Nejlika
(Här går vi på feeling, men i runda slängar någon matsked)
Bicarbonate de soude 1,5 tesked
Vetemjöl 9 dl

Blanda cassonade, sirop och vatten i en katrull. Koka upp. Ta bort från värmen och lägg i smöret (tanken är att det ska smälta). Låt svalna. Rör i kryddor, bikarbonat, och 7 dl mjöl, resten sparar vi till utbakningen. Lägg i kylen, gärna en natt eller så.
Kavla ut degen (i brist på kavel tar man en flaska chianti eller motsvarande ur vinstället), och tryck ut pepparkakorna (i brist på pepparkaksformar tar man glas eller whatever, det blir lite destroy-chic).
Grädda i 175° (termostat 6? osäker) i 8-10 minuter.

Häll upp ett glas chianti - gârna spetsat med glöggkryddor - och vänta på att underverken ska gräddas. Och är du som jag: Släpp inte ugnen med blicken en sekund. Pepparkakor bränner snabbt.
Sedan kan du imponera på vänner och bekanta med äkta svenska pepparkakor: Brukar göra större succé än djungelvrål!

7 kommentarer:

En annan Sara sa...

Det går fint att göra glasyr med äggvita, florsocker och citronjuice. Jag tror att jag använder 2 dl florsocker, en halv äggvita och ca en halv tsk citronjuice.

Livet runt 30...5 sa...

Och jag är mest nyfiken på hur de smakade? Svenskt so hemma? Eller franskt exklusivt;-)

Sara sa...

Sara: Jag, det funkar finfint:

Kristina; Euh... Ärligt talat sâ ligger den i en klump i kylen. Jag har inte kommit till utbakningen än. Ikväll! ;)

Livet runt 30...5 sa...

Aha, men då blir det ju en spännande cliffhanger till bloggen imorgon;-)

Anonym sa...

Svärmor åker hem (till Frankrike) idag med sirap i bagaget, så hon kan göra mina kolor som hon tycker om så mycket. För som du säger sirap går inte att finna där.

Bikarbonat verkar annars vara något som hon använder till allt t ex dålig mage eller stopp i avloppet. Har du provat?

//Lapinette

Anonym sa...

I Paris finns jäst hos bagaren och lingonsylt hos slaktaren. Kanske du kan höra efter. Och annars är det väl strunt samma med julmaten bara du tar hand om dig det är viktigt. Verkar lite tufft nu för dig och hoppas du känner dig gladare snart!

Sara sa...

K: Yes, just precis!

Lapinette: Smart svärmor. Jo, som skurmedel i badkar funkar det i alla fall. Avlopp vet jag inte, men det sägs vara bra!

Anonym; Jo, lite tufft. Och kanske är det därför som jag klamrar mig fast vid jultraditionerna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...