tisdagen den 7:e december 2010

Nä, jag är inte bitter.

Yeah well whatever, jag har mitt grown up-woman red lipstick istället för picture perfect-lussekatter.

Eftersom hela bloggosfären svämmar över med perfekta husmödrar som visar upp sina perfekta lussekatter i fyrfärg så bär det mig emot att säga att jag misslyckades kapitalt med mina lussebullar.
Konstaterar bittert att jag är en usel husmor.
Torra, bleka, ojästa, mjöliga tingestar (vem orkar göra fina lussekatter av en hel deg? Mina tv
å sista pl
åtar blev kluttar, jag iddes liksom inte).

Jag resignerar. Bakning är inte mitt omr
åde. Jag ger upp nu: Trettio år av exploderade sockerkakor, torra bullar, oåterkalleligen demolerade ugnar... This is it.

Ciao queridas.

13 kommentarer:

Ida BXL sa...

Neej, ge inte upp, skaffa en termometer och kolla temperaturen på degspadet (inte för kallt, inte för varmt) så funkar det nästa gång. Jag lovar.

Johanna sa...

Gissa varför jag överlåter just degknådandet till andra... Jag är bättre på kladdkaka och chokladbollar.

Anonym sa...

I min familj är det mannen som bakar och gör det bra. Jag la av redan innan jag började.
A-M

Carolina sa...

Man vill ju inte känna sig som den enda som inte fixar bullbaket, så därför berättar jag att du är inte ensam att misslyckas i år. Bättre lycka nästa gång.=)

tösabiten sa...

Både enklare och snabbare att göra saffransbiscotti istället. Åh så gott!

Och de ska vara torra. Till skillnad mot lussebullar som ska vara fluffiga och saftiga. Men alltid blir torra dagen efter baket.

Och det gör inget att man glömmer kvar biscottisarna i ugnen över natten. Om ugnen är avstängd i alla fall.

Nä, jag har för flera år sedan bojkottat duktig husmor med lussebullar!

/Karin

Eva sa...

Skit i att vara bitter, det gör ingen människa varken vackrare eller lyckligare.
Skit även i att baka lussebullar och annat krafs.
Det finns de som lever på att vara duktiga att baka och sälja sina bullar till oss andra.
Kanske finns det inte just lussebullar där på den där ön du bor, men vad sjutton.....saffran är överskattat i alla fall.
Plockas säkert av små barn dessutom.

Satsa på lokala julbakverk.
Panettone till exempel, det måste ju finnas där.
Italien är ju i alla fall rätt nära.

Angelica sa...

Jag kan heller inte baka bullar så jag fuskar.
Jag gör lussebullsreceptet:
150 g smält margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
1g saffran
och ca 13 dl mjöl istället för receptets 17-18.

Jäs i bunke 30 min, häll ur i smord långpanna (30x40cm), tryck, med mjölad hand, ut den jämnt, jäs 15 min, plutta i russin, pensla med ägg, massa pärlsocker, in i ugnen i 220 grader ca 15 min.

Skäres i rutor.

som Maria Montazami säger
Mums!

Jag hatar att kladda i deg med händerna och hatar att rulla små lussekatter. Detta passade mig perfekt.

Prova om du har lust annars får du köpa katterna eller be mamma skicka med posten.

mia sa...

Åh vad tråkigt. Satsa på pepparkakor istället!

Vad hände med luggen?

Sara sa...

Ida: Ja, jag behöver nog en termometer... Fingervarmt är så luddigt, liksom!

Johanna; Jag är bättre på efterrätter. Helt klart.

A-M; Smart. ;)

Carolina: Detsamma... Nu känns det bättre, förresten.

Karin: Ja, det lâter gott, ska testa!

Eva: Ja, verkligen överskattat! Men jag vet inte, jag ville verkligen göra det för lillans skull. Som en god, svensk husmor.

Angelica: "Jag hatar att kladda i deg med händerna och hatar att rulla små lussekatter". Jag dör! Precis sâ kände jag idag...

Mia: Har inte ens bokat friss-tid än. Men överväger fortfarande!

mia sa...

Ja i de där mörka stunderna får man en massa idéer som man sen kanske aldrig fullföljer. Man fastnar och drömmarna blir mest snack. Jag kan ha sådana tendenser också. Får bli ett nyårslöfte där kanske. Ta tag i alla tankar och idéer som bubblar upp till ytan när vi har en dålig dag och undrar varför livet inte funkar..

En lugg är förstås bara en lugg. Men ja, du förstår.
För övrigt, jag har sagt det förr, jag säger det igen: jag tror du skulle se ÄNNU vackrare ut i en lite tunnare rak lugg. Över och ut.

Anonym sa...

Jamenellerhur? Bakhelvete! Jag har också gett upp. Hatar att knåda. Här i Marocko säljs jäst i stora 500 grams bitar, redan där i affären får jag prestationsångest och styr kosan vidare mot närmaste bageri.
Tack för att du delar med dig av dina tankar och ditt liv. Du piggar upp! Superfin blogg!
Noor

Annika sa...

Sjutton också, jag skulle ju ha sagt till dig att nöja dig med en halv sats - det räcker! Och att baka med "utländsk torrjäst"...få fasen, säger jag bara. Det gjorde jag själv under au pair-året på Island, och det höll på att knäcka mig. Trodde att jag hade tappat bakförmågan.
Se det som att du och Sockergrynet i varje fall gjorde något kul tilsammans.
Och om du vill baka vit saffranskladdkaka i stället, så hittar du ett recept hos Weronica (ett recept som jag för övrigt tänker låna och blogga om framöver).

Utan att vara för präktig, så känner jag att det kanske inte är så konstigt att många tycker det är svårt med lussekatter. Att baka med jästdegar är svårare än att baka kakor. De kräver viss tränig. Om man inte brukar baka annars, är det en ganska stor uppgift att sätta en stor saffransdeg som man dessutom ska hålla på och rulla och dutta med.
Ingen ska behöva känna någon husmodersångest i adventstid, och tycka sig vara tvyngen att baka. Både vi i Sverige och ni som bor i Sydeuropa har ju en mängd fantastiska bakverk från konditorier att frossa i. Saffransmacarons, finns det, tro? Eller macarons med pepparkakssmak ;-)?

Sofia Pekkari sa...

Jag tror bara att du har flyttat så ofta att du inte lärt känna dina ugnar, kanske....

V hade säkert roligt i alla fall!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...