söndagen den 6:e december 2009

En rafflande lördagskväll (Man vet hur man roar sig)

Efter att kallsvettiga ha stapplat oss genom fullsmockade butiker på jakt efter byggklossar, strumpbyxor till Véra, julgranskulor, tallrikar och diverse grejer vi inte hittade så föll vi ihop på soffan, jag och C, när Véra var nattad, med en pizza och en flaska vin.
Och: Zapping mellan Miss France och Téléthon. Frankrikes mest outhärdliga teveprogram. Så outhärdliga att det är nästan fascinerande att titta. Téléthon är en 30-timmars insamlingsgala till forskning om genetiska sjukdomar. Mellan outhärdliga, snyftiga, beklämmande reportage och barn som sjunger sånger så står de välfönade programledarna och skriker i sina mikrofoner: Ni har inget hjärta! Om ni inte skänker pengar nu är ni iskalla. Sjuttio miljoner euro, detta är INTE tillräckligt! Etc.
Och Miss France: Mellan närbilder på ungdomliga flicklår, tänder som är så blekta att de nästan är självlysande, pyttiga bikinis och Jean-Pierre Focault så berikas man med små charmiga intervjuer med dessa tjejer som poserar så hårt att de nästan inte kan prata.

Exempel:
- Ah, Miss Mayotte, vad heter du och var kommer du ifrån?
- Jag heter Elodie!
- Och var kommer du ifrån, Elodie, Miss Mayotte!
- Jag kommer fr
ån Mayotte!

En annan vill bli läkare men har också en stor passion för sång. Jag tycker att det är omodernt och sorgligt och sâtter pizzan lite i halsen.

2 kommentarer:

Erica sa...

Ja, kan förstå din känsla!

Marie sa...

Är jag dålig som tycker det kan vara kul med sånt? Jag gillar känslan av att känna mig överlägsen de puckade brudarna som frivilligt paraderar runt i bikini på en scen! :D

Och jag ahr inte varit här på ett tag, så läste några andra inlägg, bland annat det om den felknäppta jackan, vilket fick mig att skratta högt! Min man skulle kunna göra exakt samma sak... :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...