fredagen den 18:e december 2009

I min handväska

Något som aldrig hänt mig i Sverige är att jag befinner mig på stadens storgata, med ett cellprov från min livmoder i min handväska i italienskt läder.

Du genre: Hoppsan, var är mobiltelefonen nu igen, nej inte där, det där är celler från min... euh... Ja.
Eller: Kan du kolla i min väska om du inte hittar bilnycklarna? Nej förresten ge fasiken i min väska!
Eller: Jag vill anmäla min handväska stulen. Den innehöll plånbok, nycklar, läppglans och valda delar från ägarinnans livmoderhals.


Men jag transporterar alltså detta från min privatläkare och till provtagningslaboratoriet bredvid parfymbutiken på Avenue de Paris. Själv. Utan att tycka att det är märkligt. Alls.

10 kommentarer:

Ingela sa...

Det verkar ju onekligen lite hmm...ja udda...att ha livmoderprov i handväskan :)

Erica sa...

En bit av livmodern i sin handväska....lite märkligt och en erfarenhet rikare!

Anonym sa...

Något udda, ja ;)
/Anna S.

Lisa sa...

Jag gud, jag var helt chockad första gangen det hände. Fattade ingenting... "Här är adressen dit Ni ska skicka provet" Quoi? Moi? Men sa blev det, himla skum känsla!

Trevlig helg!

Kram Lisa

Mi sa...

I Abidjan fick jag med mig en genomskinlig plastburk hem för att uträtta nummer två i, och sen återkomma med. Hilarious var det, att som enda vit kvinna dra upp eländet på disken i väntrummet inför ca 53 åskådare. Saddisten bakom disken höll upp burken och gapade ut färg och konsistent. Tveklöst det mest pinsamma ögonblicket i mitt liv.

Sara sa...

Ingela; Jag var helt säker på att jag skulle tappa det!

Erica; Helkonstigt.

Anna: :D

Lisa; Ja, att de inte skickar de själva, det måste ju vara mer säker, och kanske lite mer... jag vet inte.. .vettigt?

Mi; Jag rodnar. Nä, men verkligen. Du kan aldrig mer åka till Abidjan, sweetheart.

Sofia Pekkari sa...

I Sverige verkar det plötsligt vara jätteviktigt med urinprov när man är gravid, så inför varje besök hos barnmorskan måste jag upp på morgonen och ordna det. Sen ska man komma ihåg att ta med provet och varje gång stå där hos barnmorskan och gräva i väskan. "Jag vet att jag lade det här någonstans".

Ingela sa...

Sofia: det är för att upptäcka eventuella åkommor/sjukdomar som kan ställa till det när man är gravid. Det ät JÄTTEBRA att man måste ta urinprov ofta och att de blir mer noggranna tycker jag!

Ingela sa...

Sorry Sara, jag tog mig friheten att svara Sofia i din bligg. Hoppas det var OK?

Sara sa...

Sofia; I Frankrike var de tockså urinprov och blodprov varje månad (eftersom jag inte var immun mot toxoplasmos) men det fick man i alla fall göra på plats!

Ingela: Men självklart!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...