onsdagen den 2:e december 2009

Julstök: Mendiants

De här läckerbitarna med choklad, frukt och nötter, kallas mendiants, tiggare, och de är le must till julfikat! De har fått sitt namn av tiggarordnarna, och om de ska vara gjorda efter konstens alla regler sa ska den mörka chokladen dekoreras med nötter för augistinerna, fikon för fransiskanerna, mandlar för karmeliterna och russin för domnikanermunkarna... Men man får givetvis göra som man vill, och all sorts torkad frukt och nötter är gott.
Till glöggen kanske?

10 kommentarer:

Erica sa...

Taskigt av dig att frestas så! ;-)

Emelie sa...

oh, kan du inte lägga upp recept? såg så fina ut och kanske (förhoppningsvis) inte alltför svåra att göra? :)

Sara sa...

Men det är suuuuperenkelt! Man smälter mörk choklad (70 %), klickar ut den pa bakplatspapper och häller pa frukt, nötter och rivet apelsinskal. Sa later man det stelna!

Ingela sa...

Men ge mig en nu tack! Hihi! :)

Annika sa...

Så snygga! Och goda låter de, dessutom. Underar på att låna detta recept till min adventskalender på min matbklogg, och länka hit. Vore det okej?

erica sa...

hejsan! Nu är jag här och tassar igen;=) Ville mest önska en trevlig kväll! Och säga att jag bytt bloggadress...den nya är mycket bättre!!! KRAM
/Erica

Sara sa...

Det är bara att komma förbi! ;)

Annika; Självklart far du det!

Erica; Ska kika in!

Åsa sa...

Jag blev bjuden på dessa godingar förra veckan. *MUMSFILIBABBA * :)

Emmas Kök sa...

Roligt att vi lade upp i princip lika recept med bara en dags mellanrum! :)

Sara sa...

Emma;Oh,ska kika pa dina!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...