onsdagen den 30:e december 2009

Les filles du Crazy Horse, en fransk institution

I kväll sitter fransmännen och fransyskorna bänkade när statliga televisionen bjuder på strippshow på bästa sändningstid (det är lite annat än rysk dockteater, det).
Varje år visas nämligen ett program från Crazy Horse, den mest parisiska av alla cabareter. Det är dans, bakom kulisserna, och , ehum, väldigt naket. En fransk institution som ingen v
ågar kritisera, tellement c'est culturel... Första gången jag stod öga mot öga med les filles du Crazy satt jag i soffan hemma hos svärmor och rodnade något alldeles förfärligt. Svärmor däremot höjde inte på ögonbrynen, utan kommenterade eventuellt någon halvnaken ung dam över stickningen. I Frankrike chockar det ingen att dansöserna i vissa nummer bara är klädda i olika strålkastarljus - som förvisso lurar ögat ganska bra. Vilket svärmor även noterade. "Med ljuset ser det ju ut som de har kläder på sig". Njae. Mais bon.
Nej, Crazy Horse är konst och kultur, ingenting annat. Och även om dansöserna är just dansöser, s
å är det rättvisare fördelning mellan män och kvinnor i publiken. Politiker, kändisar, företagare, turister... Alla vill ha fransk kabaret.
Spektaklet sägs representera sensualitet och elegans à la française... Dita von Teese är tokig i Crazy och gjorde succé när hon gjorde sitt berömda Cointreauglas-framträdande med les filles du Crazy förra året.
Personligen kan jag inte låta bli att fascineras, i synnerhet av hur många det är som drömmer om att få göra karriär som dansös på Crazy Horse, i bästa Moulin Rouge-anda.
En karriär som är relativt kort, och de unga kvinnorna uppmanas att spara det mesta av sin lön, till bistrare tider.

Det är några av Frankrikes bästa dansöser som ingår i truppen, en råkar vara fransk mästare i rytmisk gymnastik och en annan litteraturvetare med diplom från Sorbonne. Dessutom är de mellan 1,66 och 1,72 meter långa, respekterar proportionerna en tredjedel överkropp, två tredjedelar ben, och har max 27 centimeter mellan bröstvårtorna. Se där.
Det som möjligtvis är befriande är att kirurgiska ingrepp är förbjudet för flickorna på Crazy. Nedanför hakan. Näsor går bra att fixa till, men resten ska vara au naturel.
Rendez-vous ikväll, alltså, d
å Frankrike dammar av gamla Crazy?

Bilderna är från France Soirs kultursidor.

5 kommentarer:

Livet runt 30...5 sa...

Jaha, då ska jag hem och mäta. Fast dessvärre stupar det redan på det där med 2/3 ben, jag har det omvända förhållandet:-)

Erica sa...

Jag skulle också rodna om jag satt med min svärmor och tittade på så naket. Jag skulle rodna även med mig själv :-D

Hanna sa...

Så länge man slipper se Arielle Dombasle, så. Eller nej, inte ens då!

Mitt eget deltagande stupar på mållinjen, 1 cm saknas! Tur att jag därmed slipper mäta proportionen mellan överkropp och ben. (Där ligger jag långt från bra till.)

Jag som fick komplimanger för mina långa och smala ben härom dagen - när jag var och tog mått för stödstrumpor på apoteket. Det gäller att hitta rätt grupp att jämföra med!

Eleonora sa...

Jag tänker inte ens ta fram måttbandet. Jag ser redan på bilderna att det enda jag lyckas med är 166 cm i längd. Proportionerna däremot är helt felfördelade. Och bröstmåttet - bah, det ska vi inte ens gå in på!

Kram från rultan i Svedala.

Sara sa...

Kristina; Berätta sedan då, om du fick till det!

Erica; Hehe.

Hanna; Jag står inte heller ut med Arielle Dombasle... :D

Eleonora; Du kvalar i alla fall in på ett av kriterierna. Jag hade nog inte ett rätt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...