tisdagen den 12:e oktober 2010

Morning glory

Bensinblockad och busstrejk. Lovely.
Dessutom piffade vi upp morgonen med ett äktenskapligt litet gräl som började:
- Du måste säga till din mamma att jag inte vill att Sockergrynet äter kakor och godis varje dag.

Men allts
å, här tycker ju många fransyskor att jag är psykorigid som vill att Honungshumlan ska äta typ banan och yoghurt till mellis. Stackars unge, liksom.


Jo. Frukosten på bilden har ingenting med frukosten i verkligheten att göra. Den som intogs på stående fot vid köksbänken under det att en man i min omedelbara närhet kastade ilskna blickar på mig. Oh, romantiken!

Nu ska jag babylissa h
året och be en bön för att jag ska kunna ta mig i alla fall till Mezzavia.



9 kommentarer:

Ida BXL sa...

Äsch, du har rätt, det vet du. De fransyskor som tycker att du är psychorigide är samma fransyskor som glatt ger sina barn en örfil när de "höga" och vilda av allt socker och sedan säger till sina tonårsdöttrar att tänka på figuren när de äter... :)

PS. Lycka till med pluggandet!
Men om du skulle tröttna på det tycker jag att du kan satsa på en karriär som barnfotograf - du tar så otroligt fina bilder på din dotter.

Sara sa...

Oh, Ida, vad gullig du är!

Och , visst, det är ganska mycket som skiljer mig frân de sydfranska mammorna Pâ gott och ont, kanske? ;)

hannah sa...

Det är nog ingen skillnad på franska och finska svärmödrar tror jag. De ger nog barnbarnen alldeles för mycket kakor oberonde av varifrån de kommer. Och det är lika svårt att säga till sin man att han borde säga till sin mamma... oberoende om han är finsk eller fransk. han blir lika arg tror jag. Eller vet.

Cissi sa...

Och här hemma rasar debatten vilt om LCHF-dietens för- och nackdelar. Den som går ut på att eliminera allt socker ur kosten till förmån för fett och sägs göra undervek för diabetiker skulle knappast gå hem i Frankrike, va? ;-)

Anonym sa...

Men det är väl inte ofta? Jag skulle försöka svälja det... eller kanske kan du själv säga till eftersom det verkar vara viktigare för dig... Jag kan ana att din man inte vill diskutera med sin mor. Det kan vara fruktlöst att lära "gamla hundar" sitta. Mina föräldrar lyssnar inte särskilt bra har jag sakta börjat lära mig... Konstigt nog lyssnar de mer till svärsonen... för allas trivsel kan diplomati vara bra ---en kaka mer eller mindre under ett par helger? ta de strider som verkligen är viktiga? fast tydligen har du valt denna strid :o) jag äter själv för mycket kakor. Du har rätt med. Jag vet att det vore nyttigare att inte fika.

Anonym sa...

Min mormor bodde ovanför ett bageri. Det var världens bästa att man fick köpebullar och bakelser hos henne ;o)

anna of sweden sa...

Men vad du skriver bra. Du får till och med ett äktenskapligt litet gräl att låta romantiskt! ;)

Kram!

Isabelle G sa...

Ja här i sverige är det ju som sagt tvärtom. Fast jag undrar om det är lite av en duktighetsprincip ibland.
När vi är hos papi och mamie i frankrike så får våra barn "passa på" att frossa i frukost med croissant, nutella, chocapic, trésor och allt vad det nu är ... för sen när de kommer hem blir det liksom vardag igen ;-). Och lite njutning och godsaker ska de få förknippa med sin släkt i frankrike. Precis som vi vuxna... ostar, gåslever vin etc ...

Yo...la madrileña sa...

Ha, ha...det är likadant här. Konceptet "lördagsgodis" existerar inte överhuvudtaget här i Madrid. Så fort ungarna slutar på dagis eller i skolan ser man dem med en påse chips, godis, kinderägg eller en sötsliskig skapelse som kallas för "Rosa Pantern" i handen. Namnet passar ganska bra....det är en slags bakelse typ sockerkaka i en tub med marmelad inuti och rosa glasyr utanpå. Jag har till och med sett bebisar som inte ens kan prata ännu sitta och äta chips och dylikt. Hemskt!

Saludos desde Madrid,
La Madrileña

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...