onsdagen den 27:e oktober 2010

Sleeping beauty reinvented

Sömnskulden. Den ständigt växande sömnskulden.
Lite som en statsskuld som är för stor, man inser att man aldrig, aldrig kommer att hinna ikapp.
Sockergrynet är 2 nu, och det innebär 2 âr under vilka de oavbrutna nätterna kan räknas pâ en hand.

Man drömmer förbjudna drömmar och när hemliga fantasier om att fâ sova... kanske sju timmar i sträck. Sovmorgon, gud, sovmorgon!

Men nu tänker vi inte pâ det, vi kör i gâng den här dagen!

Ett litet smolk i bägaren bara: Ena kaffeautomaten hors service, och i den andra har en flock myror flyttat in.
Personligen funkar jag bättre med lite kaffe i systemet. Det gör underverk för min personlighet.

Je vous embrasse, queridas!

6 kommentarer:

Nina sa...

Sömnskulden ja, det är inte kul!. Har en 1,5-åring som efter att ha sovit hela nätter från det hon var 4 månader till dess hon var ca 1 år, numera vaknar varenda natt. Kan inte komma ihåg när jag sov en hel natt sist. Jag står faktiskt inte ut längre och vi har prövat det mesta. Så nu har jag köpt "Sova hela natten" av Anna Wahlgren. Är lite allmänt skeptisk till hennes metoder, men vi är desperata och de som har provat säger ju att metoden funkar. Har du testat? Kanske något att fundera på. Både barn och vuxna behöver ju sin nattsömn.

Livet runt 30...5 sa...

I hear you! Och jag ska följa Ninas exempel och köpa boken. En matpaus mindre om natten är lite mer sömn för den desperata mamman. Kram K

Sara sa...

Jag har hört talas om boken, och vi är nog minst lika desperata! Jag stâr inte ut med att vakna VARJE natt... stâr inte ut!

Anonym sa...

Inte för att det är det minsta tröst kanske, men jag har inte sovit en hel natt på drygt fyra år (sen jag blev gravid med första dottern som nu är 3,5 och sovit väääääldigt dåligt och varit väääldigt svår att lägga) Och man klarar mer än man tror. Jag har ju tom jobbat heltid och har nu en tvåa på armen :p

Jag skulle nog dock inte vilja pressa ned mitt barn med "Tillrättaläggandet och buffandet" eller Solfjädern eller vad de nu heter och sen stå o skrika nån jäkla ramsa utanför sovrumsdörren medan barnen gråter efter mig.

Nej, Anna Wahlgren kommer då inte in i mitt hem - hur trött jag än är ;) Jag är en sådan som tror att barn skriker av en anledning och det är för att de vill ha närhet/drömmer, och varför ska de inte få det? Enlgit AW så är det att tala om för barnet att det är farligt att sova om man kramar dem! (hahaha!!)Men visst, hennes TANKE om just RUTINER är ju jättebra - det är det enda jag håller med om ;) dock inte så extremt som hon beskriver det med minutrar och antal måltider per dygn för småbebisar, men rutiner över lag skapar "automatisk" trötthet så att säga ;)

Tids nog kommer era barn sova, allihopa! Jag lovar!


Många styrkekramar till er alla supermammor!!

// AN

Nina sa...

Nämen så har inte jag uppfatat AW metoden. Visst kan du gå in till barnet om det skriker, det är ingen 5-minutersmetod det här. Däremot ska du inte plocka upp barnet ur sängen (enligt AW). Stora barn ska över huvud taget inte buffas och du ska aldrig tvinga ned ditt barn i sängen.

Nu verkar det iof sig som att vi faktiskt inte behöver köra på med den regelrätta "sova hela natten" kuren. Dottern sov, för första gången på mycket länge, en hel natt i natt, jippiee! Och då har jag kört min egen hemsnickrade "sova hela natten" metod i en vecka. Vårt problem har varit att hon tillskansat sig den ful ovanan att dricka välling 1 eller flera gånger per natt, med påföljd att hon inte är hungrig förrän framåt eftermiddagen. Men sedan en veckas tid har vi alltså inte gett henne någon välling utan bara erbjudit vatten. Inte plockat upp henne ur sängen när hon skrikit utan suttit bredvid sängen och försökt lugna henne så gått det går med smekningar etc. Men inget prat och ingen lek. Sen har jag eller min man stannat i rummet till dess hon nästan somnat och sedan stegvis avlägsnat oss. Första natten tog det typ 1 timme innan hon somnade om. Sen har det gått snabbare och snabbare och inatt sov hon alltså hela natten. Nu ska man ju inte ropa hej etc... men jag håller tummarna och hoppas att trenden håller i sig!

Anonym sa...

Nina - jag läste på hennes hemsida och det räckte ;) Men rutiner är toppen det har hon helt rätt i även om jag tycker hon är Extrem som tycker att en 2 mån bebis ska ha rutiner! då har man ju nyss kommit från BB haha

Men skönt att ni fick ordning på sömnen! Min treåring var likadan, skulle prompt äta på natten! Men vi gjorde lika som er fast utan vattnet, vyssjade henne på plats etc. och det hjälpte. Hon somnar fortfarande inte ensam på kvällen men efter saga & "massage" så somnar hon på typ 15 min. Förr tog det minst en timme...

Prat och lek och belysning (mer än diskret nattlampa) är förbjudet hos oss på nätterna hahaha! Allt för att de små liven ska förstå att "nu ska man sova" :p

Hoppas ni får fortsätta sova! Jag kämpar med att min snart 8mån ska sova längre än 2 timmar i stöten på natten :p

// AN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...