torsdagen den 24:e mars 2011

Kolesterolet.

Jag har blivit hälsoundersökt, through and through. Vet på en tiondels decimal mina magnesiumnivåer och hur fint min thyroïd fungerar.

Och min doktor, som lystrar till det sagolikt vackra namnet Ange-André (Ängla-Andreas), sade att resultaten av min hälsoanalys var finfina.

- Ni skulle till och med passera en amerikansk hälsoundersökning med era kolesterolnivåer!

Oh?

Det är tydligen så att amerikanerna har mycket hårdare gränser för dåligt kolesterol än fransmännen -som ju aldrig skulle ge upp sina mättade fetter. Over there får man väl käka fett i smyg, om man ni vill göra det?

Hur som helst har jag massor av bra kolesterol, och typ noll av d
åligt. Prima.

I övrigt har jag fått utskrivet en intensivkur på potassium och vitamin B12 och så tittade han strängt på mig och sade: Och så ser ni till att äta mer varierat, utan att glömma spaghettin!

Så nu käkar jag smörsvängd tagliatelle. För den goda sakens skull. Men herregud, kolhydrater är ju så jäkla stigmatiserade -diaboliserade - idag så man vågar ju knappt ha dem hemma.

9 kommentarer:

Frida sa...

och själv sitter jag och hoppas på att mina prover visar på hypothyeros, för då skulle jag slippa vara tjock, menstruationsrubbad, trött och ha torrt hår. men formodligen är det väl bara sån jag är...

Sara sa...

Jag är också menstruationsrubbad, trött och har risigt hår, men det berodde i alla fall inte på thyroiden.

Hm...?

Frida sa...

stackars oss!

Cissi sa...

En stor skål pasta är finfina grejer, jag åt också det till lunch med litet kycklingsås till. Synd bara att kolisar numera anses lika illa som att äta kakor, jag får dåligt samvete av det också.

Molly sa...

Å, Ängla-Andreas... Min doktor heter bara Eva.

mia sa...

Härligt att du mår bra!

Maria sa...

Det är bra att få veta att det mesta är finfint!

Jag har en tuff vecka med jättemycket i skolan, och idag har jag ätit lika mkt kolhydrater som jag vanligtvis äter på typ.. ett år (nåja). Jag kände mig nästan wild and crazy, men jag fick mkt energi i alla fall, och det var ju huvudsaken!

Ida inte längre i BXL sa...

Vad bra att du har hittat en bra läkare och att ditt kolestrol ser fint ut. Jag hoppas att det andra rättar till sig snabbt.

Själv lider jag av lättare järnbrist men det ju typ normalt i slutet av graviditeten och efter att ha tänkt på att kött och överdosera med apelsiner (C-vitamin ökar ju järnupptaget) så är det något bättre. Jag försöker undvika de där järntabletterna i det längsta...

Sara sa...

Frida: Japp, stackars!

Cissi: Men jag börjar tänka om, pasta är BRA mat: Knökfullt med energi och b-vitaminer!

Molly: Ja, det kan ju inte bli samma sak! :D

Mia: Ja, faktiskt. Skönt att fâ det pâ papper att man är friks som en nötkärna. Egentligen tror min doktor att alla mina trötthetssymptom och koncentrationssvârigheter bara är stress och oro...

Maria: Hjärnan förbrukar MASSOR av kolhydrater!

Ida: Jag var ur-anemisk hela graviditeten och var tvungen att ta järntabletter, men min kropp verkade assimilera dom bra, inga biverkningar... Ett tecken pâ att jag behovde det.
Passa pâ nu att äta och sova ordentligt!

xxx

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...