fredagen den 4:e mars 2011

Män&Kvinnor.

På tal om män och kvinnor.
Är det snudd p
å att jag måste ringa hem C. Dator-musen har slutat fungera.
Och det tekniska sköter han om, liksom.
Precis som allt som börjar p
å bil.

Dessutom fixar han tvätt, strykning, ihopplockande (men han är pedant, inte jag), vikande, klädsorterande och sängbäddande. Han lämnar och hämtar oftast p
å dagis och tar med grynet till frissan.

Och nu undrar ni vad jag egentligen gör? Mina domäner: Maten (men det är ju lite en hobby). Frukosten. Tekokandet. Kuddfluffandet. Dammandet. Storstädningen. Golvtorkningen. Läkarbesöken med grynet.

Ägnar oss
åt Sockergrynets omvårdnad gör vi bägge, men det verkar som att C är bättre på att ignorera sakerna hon hatar (tandborstning och hårtvättning), så att det alltid är jag som utsätter henne för obehagligheter. Annars är jag bättre på att ta "egentid", och göra saker som roar mig, medan C kan skippa roligheter för att inte försaka sina plikter som familjefar.
Så. Det var lite the naked truth.

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag tycker att det låter som en bra uppdelning. Funderar en del själv på de där frågorna, och på om det blir annorlunda när jag och min sambo får barn. Just nu tror jag att han gör en aning mer än jag, för att han tar itu med saker medan jag gärna skjuter upp dem. Men, så kan det också vara att jag (som kvinna om jag får generalisera lite) har en förmåga att undervärdera det jag faktiskt gör.

Sedan är det ju inte alltid sysslorna så mycket som det där projektledandet som kan bli tungt och orättvist. En nyfiken fråga (om du vill svara): lyckas ni dela upp det och hur gör ni i så fall?

Emelie sa...

En helt rimlig uppdelning tycker jag. Vi har inte barn men vi har en liknande uppdelning som fungerar hur bra som helst. Sen handlar det ju om att avlasta varandra när det behövs och pyssla om varandra ibland förstås. Det tror jag är bästa receptet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...