söndagen den 13:e mars 2011

Vinprovning.

Det är spännande med vin.
Det är så länkat till våra sinnen. Och våra sinnen är så sammanlänkande med varandra.

Om vi inte kan känna doften av ett vin känner vi inte heller smaken. Det vi tror att vi förnimmer med mun och tunga är doftsensationerna som sprider sig.
Och om vi inte får se färgen på det vin vi dricker är vi - hur omöjligt det än kan låta - ofta inkapabla att tala om huruvida det är vitt eller rött.

Och känseln vilseleder oss också. Ett lätt rött vin som dricks kylt kan upplevas som vitt, om vi inte vet. Och ett vitt, tempererat som rött.

En hel vetenskap.
En konstform.
Mycket spännande.


4 kommentarer:

Linnea sa...

Det här kanske låter jättekonstigt och lite som stalking men jag skulle älska att vara au pair hos er. Är en trogen korsikaälskare som kan ta mig fram hyfsat på franska (läst 6 år + språkresa till montpellier) dessutom skulle jag kunna prata svenska med din dotter så att hon inte glömmer. Ska bara gå klart gymnasiet men sen kommer jag!;)

Anonym sa...

Fin koppling mellan text och bild!
// Kristina

Sara sa...

Linnea: Om au pair blir aktuellt âterkommer jag!

Kristina: Tack.

Linnea sa...

hihi låter bra. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...