fredagen den 25:e mars 2011

Manna frân himlen.

Dagens gröt: Mannagrynsgröt. Nâgot jag längtat efter men som tett sig ouppnâeligt.

Och nu det dumma i den här storyn: Bara för att jag inte fattat att mannagryn är det samma som semoule.
Som vi ju använder ofta, som tillbehör till marockanska rätter, eller i couscoussallader. Eftersom semoule för mig bara hade orientaliska konnotationer och bara borde serveras med mynta och lammspett, eoner ifrân mormor Karins mannagrynsgröt med hemkokt hallonsylt. Ljusâr.

Ergo: Mannagryn = Semoule.

Och mannagrynsgröt med sylt... Lyxigaste, godaste, mjukaste uppvaknandet. Har även tänkt initera min dotter i grötarnas förtrollade värld, men hittills är hon mer än skeptisk. Jag har närt en liten fransyska vid min barm. Uppenbarligen.

12 kommentarer:

Mi sa...

Oj, jag hade inte heller fattat att det var samma sak! Tack för den upplysningen. Jag skulle för all del inte medge over there att det var samma sak utan typ mer 'le greutte suedois - une specialité!'.

Mimi sa...

Va? Är det samma sak? Det har jag heller aldrig fattat. Här ska lagas gröt :)
kram

Anonym sa...

Haha, det hade jag missat! Nu blir min väska lite lättare vid nästa sverigebesök. Fast jag släpar välling ocksâ, sâ mannagrynspaketet fâr nog lämna plats ât ännu ett vällingpaket, suck... Men tack för tiset iaf.
/Helene

Sara sa...

Tack wiki för översättningen... Det gäller bara att välja den mest finkorniga sorten! Nu ska här käkas gröt!

Och Helene, välling är ju ett elände att de inte har här. Ungarna blir ju inte alls lika mätta pâ den där blaskiga bebismjölken!

Hovkonditorn sa...

Mannagrynsgröt är bara så gott och risgrynsgröt förstås!

Lugnetetc sa...

Inte visste jag att du inte visste! Jag har vuxit upp med gateau de semoule varje onsdag!:-)

Sara sa...

Hovkonditorn: RIsgrynsgröt har aldrig varit en favorit, men manna och havre, mums!

Fred: Hm, jag är lite lângsam... Jag drog liksom inte parallellen. :D
Mannagrynspudding, hjälp vad gott, ocksâ en barndomsfavorit!

Katarina sa...

När jag var liten var mannagrynsgröt den enda gröt jag tyckte om.

Med socker och kanel.

Nu undrar jag om jag inte skulle tycka att den var för menlös och föredrar nog havregrynsgröt.

Hoppas iallafall att du lyckas få dottern att uppskatta gröt. Det är praktisk mat att tycka om. Lättlagad, varm, mättande och närande. :-)

Emelie sa...

Jag letade efter mannagryn under hela tiden jag bodde i Paris, haha, tack för att du bringade klarhet! Jag fick alltid mamma till att skicka från Sverige. Men det är klart att man hade kunnat tänka sig att det finns i det nordafrikanska eller orientaliska köket. Man pratar ju faktiskt om manna i Bibeln...

E sa...

Tack för inspirationen, nu vet jag vad jag ska laga till lördagsfrukosten.

KB sa...

Men, fransmännen är ju inga grötkäkare direkt. Gröt det det får man om sitter i fängelse eller på någon uppfostringsanstalt,typ.

Ingenting man nämner på cocktailminglet, att man är grötoman alltså.

Sara sa...

Katarina: Ja, jag vet, jag trodde dessutom att ALLA ungar gillade gröt!

Emelie: Men precis sâ tänkte jag! ;)

E: Lyx!

KB: Nej, herregud, det berättar jag inte för nâgon! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...