torsdagen den 11:e oktober 2012

Danseuse étoile.

Kom hem vid halvåtta. Ställde mig och stereostekte pannkakor med liten ballerina på stol bredvid. 
Har man lovat pannkakor så har man, och löftesbrott gentemot små ballerinor kräver extremt bra ursäkter, och det hade jag inga. Hence, pannkaksgräddning i flera stekpannor för största effektivitet. 
Gräddade cirka hundra, tror jag. 

Sedan. Definitivt läggdags för somliga, och yours truly smälte ner i soffan med delicatobollar - bellemaman misstänker att jag är olycklig på dessa breddgrader, försmäktande utan svenska delikatesser, så hon åker till Ikea i Montpellier och köper tonvis med dajm, dammsugare och pepparkakor som hon skickar till mig. Så skickar hon tofflor till Véra. Varje gång. Véra har, låt mig räkna, ett, två, tre, fyra, fem, sex par tofflor i samma storlek. 

Men alltså, det är fortfarande nästan 30° och tofflor är inte aktuellt riktigt än. Oh well. 

Jo, gårdagskvällens rafflande aktivitet: Delicatobollar och nya J.K Rowling. Har ingen uppfattning än, men det är onekligen någonting särskilt med att ha en riktigt tjock, välskriven bok att längta hem till.


8 kommentarer:

Hanna sa...

Här i Sverige har vi frost...

Johanna i Berlin sa...

Jag tröttnade på stereostekningen och började göra ugnspannkaka istället. Ungen min märker ingen skillnad (serverar uppskuret), mycket tidssparande. Och det där med tofflorna känner jag igen - bara det att min pojke bara får crocs av sina mor- och farföräldrar. Han har nu fyra par.
Oh je.

Casa Annika sa...

Kul med tofflorna!
Men det som får mig att reagera är Ikea-produkterna. Är det bara Ikea i Spanien som har tagit bort alla märkesprodukter ur sitt sortiment? Här finns inga daim. Inga delikatobollar. De har till och med tagit bort Leksands knäckebröd. Bara Kalles Kaviar och kolasnören finns kvar av riktiga märken, resten är Ikea-skräp. Har slutat handla där nu, på Ikea som var utlandssvenskens glädje.

Sara sa...

Hanna: Här är det indiansommar, kan man nog säga. Och jag längtar höst!

Johanna: Ja, jäklar, man steker sig ju svettig. Ugnspannkaka nästa gång!

Annika: Oj då? I Frankrike verkar det fortfarande finnas (av svärmors leveranser att döma), Aha, jo, kanske samma här, det är IKEA-märke på allt i svärmors senaste leverans, nu har jag tittat efter. Till och med delicatobollarna, en trist kopia! :D

Anonym sa...

Samma med IKEA har upp i Paris. Men, har hort fran en kompis som jobbar for IKEA att de ar mojligt att de borjar med svenska marken igen (stor debatt aven i Sverige tydligen, eftersom IKEA ar unikt placerat att promota svenska marken och foretag utomlands). Anledningen till att de slutat ar enbart vinst. IKEA tjanar mer pa att producera billigare (kopior) under sitt egen marke. Trakigt tycker jag. / Anna

Anna-Lena sa...

IKEA som ligger närmast mig, i Toulon har bara sitt eget märke. Jag handlar typ ingenting därifrån längre. Så tråkigt.

Ellinor sa...

När jag är sugen på pannkakor, men för lat för att steka, brukar jag köra på ugnsvarianten. Ok, det smakar inte exakt det samma, men principen "pannkaka" kvarstår också och med fördelen att denna variant sköter sig helt av sig själv :)
Kram

Hella i england sa...

Alla i vår lokala skandigrupp har också bojkottat IKEAs food corner pga deras sunkiga svar på märkesvarorna!

Som tur är finns ett par andra affärer i London som fortfarande erbjuder Kalles Kaviar och Delicatobollar när man har riktig hemlängtan. Dessutom kan man få sin fix levererad ända till dörren. Det är service det!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...