lördagen den 6:e oktober 2012

Promoting.

Svårt det där, med ansökningsbrev, och promoting of self. 
Vad skriva? 
Att jag är devoted, språkbegåvad, jobbar i ett jäkla tempo (lämnar in dagens jobb, tar en kaffe och kollar på klockan och det är långt kvar till lunch), skrivandet är min raison d'être och kommunikation det jag vill jobba med? 
Att jag i min yrkesroll är diplomat ut i fingertopparna - inte alltid på hemmaplan - och har förmågan att identifiera kunders och uppdragsgivares behov för att sedan leverera skräddarsytt? 
Att jag är utbildad journalist, kan tolka en kinesisk restaurangmeny hjälpligt och att jag jobbat på teve? 
Att jag bott i fyra länder och totalt kommit över min bilkörningsfobi?
Att mitt drömjobb inkluderar dator, kontor och gärna postit-lappar?
Att jag är den perfekte anställde, men inte helt bekväm i rollen som egenföretagare?
Att jag eventuellt inte riktigt valde rätt väg från början, men har en klarare bild nu, av vad jag vill göra? 
Att jag hoppas att det är okej, att jag tog en lite slingrig väg?
Att det inte är kört? 

Vill de ha mig då?
 

12 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle kanske utesluta ordet fobi och understryka vad du lärt under den slingriga vägen... Men allt det positiva i början var skitbra! Du är tagen!

Anonym sa...

Satt och slet med samma grej igår. Fy, det är ju banne mig ett heltidsjobb att promota sig själv och söka jobb. Vet ju inte helt vad jag vill bli när jag blir stor heller (30 bast bara nu...). Samt att det är ett helt annat land också (UK). Skrämmande! Men du, vi ordnar det. En vacker dag sitter vi där med kaffe, dator och post-itlappar och är helnöjda! Massa lycka till!

/Karin

Milea sa...

Det lite 'i tiden' - sättet att skriva ansökningsbrev på är 'storytelling' - så skippa alla formaliteter som tråkar ut och berätta en story som säger nåt om dig. Det är ett mycket roligare sätt att skriva på som fångar läsaren på ett helt annat sätt, och ansökningssvängen vill man ju sticka ut - särskilt som skribent.

Tvivlar inte en sekund på att hur du än skriver, kommer göra det fantastiskt bra! Lycka till!

E sa...

Sen är det ju alltid bra att utgå från jobbet och företaget man vill ha. Varför vill du dit? Vad tror du att du skulle kunna göra extra bra för dom? Varför passar den här tjänsten för dig? Och hur backar dina erfarenheter upp det du säger? Jag personligen vill hellre se att den som söker jobbet vet varför den gör det, än att bli underhållen av en bra story. Fast det ena måste såklart inte utesluta det andra...

johanna turner sa...

vi söker folk på OMD, om du är intresserad av att jobba med media.

Sara sa...

Anonym: :D

Karin: Detsamma!

Milea: Känner spontant att det är lite "vâgat" när man söker jobb, men ska definitivt fundera på det!

E: Ja, jag tror att det är vettigt att mer tänka "varför vill ni ha mig" än att tänka "varför villjag ha er". Tror det.

Johanna TUrner: Ok, ska fila på brevet bara, återkommer måndag! Media är min grej!

Anonym sa...

Hrm glömde du lite nämna att du driver jordens bästa blogg?

Sara sa...

Hahahaha, under qualifications: Driver världens bästa blogg.
Är blygsam. :D

Ingela sa...

Skräddarsy varje ansökan efter varje unik tjänst du söker. Visst det tar lite tid men det tjänar du på i längden. Skippa "jag skriver ett brev som jag skickar till alla företag - där jag bara byter ut företag- och kontaktuppgifter". Det lyser igenom och känns inte trovärdigt.

Beskriv vad DU kan göra för företaget och bidra med.

Omentjej sa...

Självklart. Du behöver egentligen bara skriva adressen till din blogg så har du ett jobb. :)

sagt o gjort sa...

Detta passar mig så bra.. håller också på att knåpa ihop CV och brev!! CV är så gott som färdigt, men det personliga brevet, gaaah. vilken prestationsångest!

Sofia Pekkari sa...

Det låter perfekt. Jag skulle anställa dig på stört!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...