söndagen den 28:e oktober 2012

Lyon by night.

Så jäkla fint att gå över Lyons två floder i sen höstkväll. Lyon är oförtjänt anonym, som Frankrikes andra (eller tredje, beroende på hur man räknar) största stad. Här föddes filmindustrin, med les frères Lumière, här levde man under ett par århundraden av sidenproduktion, och här är man stolt över att bo i gastronomins världshuvudstad, med ett par tusen restauranger att välja mellan. 
Annars: Broar, trappor och stenlejon. Arkitekturen: Haussman's Paris meets Firenze.  
Och ljusen som speglas i floderna. Staden där floderna möts. Urban poesi.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ni vill flytta dit eller hur :) Ser fint ut!

Sandra sa...

Vill genast åka dit !

Anonym sa...

Oh spännande har aldrig varit där. Jo förresten en gång i ett par timmar på väg hem från alperna. Upplevde väl kanske inte då att det var lika pampigt som Paris eller mysigt som Montpellier eller vackert som Nice eller soligt som Bordeaux men på ett par timmar kan det ju knappast avgöras. Om vi talar "yta": Tycker du att Lyon som stad är vackrare än de övriga? Är det en lite 'snobbig' stad eller är det som jag inbillar mig?

Linnea@ladfors.com sa...

Mer bilder från Lyon!! :) / linnea

Sara sa...

Anonym: Hm... ;)

Sandra: Rekommenderar!

Anonym: Nja, kanske inte vackrare, men har mycket, mycket charm! Och snobbigare än Paris och Nice vet jag inte, däremot känns det yngre och mer dynamiskt!

Linnea: Maila mig din adress igen, har tappat bort den!!!!

Robin Denise sa...

Ser helt fantastiskt ut. Skulle jättegärna vilja åka dit!

Anonym sa...

linnea@ladfors.com

Anonym sa...

Åh, bodde i Lyon för ganska exakt 20 år sedan. Fantastisk stad, på så många sätt!
/p

rebecca sa...

Har precis hittat till din blogg, kul! Älskar Frankrike och Lyon. Och som filmnörd gillar jag detta inlägg extra mycket med din koppling till Lumiere :)

Kolla gärna in min filmblogg!
www.djungeltrumman.se/rebecca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...