fredagen den 19:e oktober 2012

Tårta.

Alltså. Man kliver upp klockan sex för att dekorera tårtor. Sedan skäms man så mycket över resultatet att man funderar på att skylla på döttrarna. I.e: Titta vad fina tårtor mina småttingar har gjort, raringarna! Man frågar sin förstfödda fjorton gånger: Tror du verkligen att dina kompisar kommer att gilla de här? Och hon nickar entusiastiskt och är helnöjd. 
Då så.  
Snälle gode gud gör så att mina tårtor är ätliga så jag slipper skämmas inför fröken och hela församlingen av fyraåringar. Är dessutom glad över att inte finnas på plats när 20 fyraåringar on a sugar high börjar slåss om de sista skumjordgubbarna.  
Förresten, här är allt om mats bilder på samma tårta. Någonting gick mycket fel.

10 kommentarer:

barajagjohanna sa...

Skämmas? Herregud, skärp dig. ;P Det där ser ju hur bra ut som helst. OCh jag undrar: GÖR man verkligen sånt här nu för tiden?! Min kollegas dotter fyllde år i går och hon berättade hur hon lämnat glass och massa grejer i skolan för att klassen skulle få födelsedagsfika. (Och innan dess gått upp i ottan för att fixa frukost med chokladdoppade jordgubbar och grejer.) Jag är SÅ imponerad!

Anonym sa...

Ser fantastiskt gott ut! Får man skämmas om man köper tårta? Kan de andra barnen påpeka sånt? Hur funkar det därnere?
Jag skulle aldrig bakat själv nämligen...finns inte på min världskarta :-)

Cissi sa...

Tårtorna ser ju hur fina ut som helst. Inget att skämmas över.

Lustig paradox att du förfasar dig över svenska "sedvänjor" där vi kör barn i vagn högre upp i åldrarna med risk för överviktiga barn men samtidigt bakas det tårtor och annat som tas med till franska skolan då ett barn fyller år. Det blir väl rätt ofta en hel del kakor, tårtor och annat om det alltid bjuds på då ett barn fyller år.. På förskolorna i Sverige är godis, tårtor och glass strängeligen förbjudna. ;-)

Sara sa...

Hembakt ger ju extrapoäng, det gör ju det! ;)

Och paradox med tårta i skolan vet jag inte, det är verkligen inte alla som har födelsedagsfika i skolan, men vi löste det så pga att vi åker bort över riktiga födelsedagen, och tyvärr pga tidsbrist till att fixa kalas hemma.

I Frankrike anser man att godis- och kakförbud snarare leder till besatthet och överätande senare, så man tillämpar inte förbud, men moderation. Och problem med övervikt hos barn ökar förvisso i Frankrike, men problemet är långt mindre än i norra europa.

Anonym sa...

Oj vad ambitiöst! Du ska vara nöjd! Skulle tro att du bakar finare barntårtor än minst 90% av alla mammor för att inte tala om 100% av alla pappor?
Klart att köpetårta är helt okej! Jag vet inte vad jag skulle fixat... Inget alls? Kanske köpe... Ganska otroligt att jag skulle bakat. Obs att jag faktiskt älskar att baka men inte till barnkalas kanske? Om det var viktigt för barnet! Vera kommer vara superstolt! Det är jag verkligen övertygas om! Jättefint! Och jag minns bara att min mamma bakat tårta till ett enda barnkalas i mitt liv. Resten var köpe!

Cissi sa...

Aha, jag trodde det var nån slags kultur i Frankrike att man alltid bjöd på tårta el dyl i skolan när man fyllde år för jag har för mig att du nämnt det tidigare i nåt inlägg. Och ur den aspekten tyckte jag det var litet smått komiskt att förfasas över övervikt pga vagnsåkande för både kost & motion spelar ju roll.

F ö så håller jag med om att ett förbud nog leder till besatthet och frosseri än att man håller igen. Jag tror anledningen till förbud i förskolan i Sverige beror på ett slags rättvisetänk, i en del familjer får man inte äta "onyttigheter" och en del barn har matallergier och då är det orättvist att vissa men inte alla får äta tårta. Då är det enklare att införa ett totalförbud så får var och en äta som de vill/kan hemma.

Omentjej sa...

Jättfina ju! Ha det så fint i helgen!

Anonym sa...

Det var nog känsligt det där med vagn, napp och gosedjur. Var tvungen att fundera rejält vad vi vill. Jo för bebisen blir 1 nu och det ska vara rätt tidpunkt att sluta med napp. Annars ska man överlämna beslutet till barnet att helt sluta om man väntar... Ja ska och ska. Jag googlade väldigt snabbt... Har nog inte bestämt ännu. Halvhjärtat försök. Helhjärtat. Han älskar ju sin napp men har den endast om vi är ute eller vid sovdags! Tar väl upp nappanvändandet med BVC vid kontrollen. Men samtidigt kom jag av en eller annan anledning att tänka på Lotta på Bråkmakargatan och hennes Bamsen. Lite fint är det ju med den där kärleken till ett gosedjur också? Sedan har vi Rädda Joppe. Den tyckte jag var väldigt otäck när jag var liten... Usch. Nej jag får tala ut med BVC angående allt detta... eller läsa om Astrid Lindgren kanske ha ha ;o)

Sara sa...

Jag tror nog att jag blev lite missuppfattad i mitt inlägg om vagn, vad jag vet nämnde jag inte övervikt som argument för att barn över 3 ska gå, utan mer att jag tycker att de ska kunna det när de är så pass stora.
Men många verkar ha dragit paralleller till övervikt och bantning ändå.
Men visst är det känsligt, det där med barnuppfostran, det är tydligt... Knappt man vågar nämna! ;)

Maria sa...

Barnuppfostran är känsligt, men just därför BÖR man prata om allt. Annars blir allt bara mer känsligt och tabu. Jag tror så i alla fall.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...