onsdagen den 10:e oktober 2012

White.

Jag brukade vara en hängiven rödvinsförespråkare. Valde alltid rött framför vitt, och det med gott samvete, eftersom vi ju har lärt oss att polyfenolerna i rött vin skyddar hjärtat. Men nu, när jag har insett smakbredden och nyanserna hos de vita har jag konverterat till lika hängiven vitvinsälskare, trots rödvinets sagda hälsoeffekter.
Men senare års forskning har visat att vitt är minst lika bra som rött, de antioxiderande effekterna i rödvinets reservatrol motsvaras av tyrosol och hydroxytyrosol i det vita.
Det intressanta i detta: Mixen av antioxidanter i vitt vin ligger mycket nära den kombination som finns i olivoljan, som är berömd för skyddande eegenskaper vad gäller hjärta och kärl. 

Men det duger inte med vilket vitt vin som helst för att kunna njuta av den hälsosamma antioxidantblandningen. Vinet ska helst komma från Frankrike eller Tyskland. So eat your heart out Napa Valley, et à nous les riesling et les chablis! 

Oh, max ett glas om dagen, det är vi överens om, eller hur? 

9 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Tror du har samma vinglas som vi! Kosta Boda.

Cissi sa...

Och vilket företag sponsrade den undersökningen? En vinproducent från Frankrike och/eller Tyskland kanske? ;-)

Sara sa...

Undersökning vet jag inte, forskningsstudien utfördes i COnnecticut och artikeln publicerades i Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Katrin sa...

Vad roligt för jag har också fått upp ögonen.. eller kanske smaksinnet, för vitt vin denna sommaren. Har alltid föredragit rött tidigare men nu har jag med börjat förstå tjusningen och smakskillnaderna inom det vita vinet!

Anonym sa...

Jag har hållt upp med alkohol i snart 1 år, tror inte jag kommer dricka igen, blir inte ens sugen :) /Jenny

Anonym sa...

De nämner också Italien (och över huvud taget "Europa") i den där artikeln, men Italien är förstås inte direkt känt för sina vita viner :-)
// Kristina

Gustaf Segerström på Fettdieten.se sa...

Vad intressant!

Det är nog också viktigt att så ofta som möjligt välja ekologiska viner, eftersom vindruvor i regel tillhör våra mest besprutade livsmedel.

Det är enligt Svenska Naturskyddsföreningen inte ovanligt med rester av upp till 28 olika bekämpningsmedel.

Sara sa...

Ja, det där med kemikalier och bekämpningsmedel... Väljer faktiskt allt oftare ekologiska viner, det känns bättre!

Anonym sa...

Prova Österrikes vita viner. Jag tror du skulle gilla dem. Själva firade vi våra 10 år tillsammans i Wien och drog då en sväng ut till vingårdarna i Kamptal.

//Lapinette

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...