tisdagen den 9:e oktober 2012

Kalorierna&smartphonen.

Min smartphone hävdar - lite överraskande - att jag inte alls äter så många kalorier som jag borde. 
Jag fyller hjälpligt proteinbehov, men måste dubbla mitt fettintag och öka kolhydratintaget för att matcha energibehov. Obs att LCHF inte är aktuellt (Har bytt app).
Hm. Jag som har tendens att känna mig som en frossare har nog överskattat mitt ätande. 

Nu äter jag roquefort på päron som om jag hade betalt för att göra just detta, och funderar på middagen. Har eventuellt flera års uppdämt kaloribehov att ta igen.

8 kommentarer:

Sara sa...

Underbart! Smaklig måltid! :D

Anonym sa...

Vad bra att du äter mera! Men är du säker att det inte är bortkastad tid att räkna kalorier?

Karin sa...

Undrar bara varför du räknar kalorier? du är väl inte överviktig? inte för att det är min ensak, men är bara lite nyfiken.

Har även för mig att jag läst att du haft ätstörningar, och då jag har flera vänner som haft det vet jag hur känsligt det kan vara att återigen börja med kaloriräkning. Även om det inte är i syfte att gå ner i vikt!

Kanske är bättre att bara tillåta sig att unna sig det man är sugen på, men äta balanserat, utan tankar på kalorier?

Casa Annika sa...

Den kanske inte är så dum, den där smartphonen? Minns att du skev, för inte så länge sedan, hur många kalorier du äter (eller om det var vad vad en kvinna bör äta) och det var inte många, det var ett bantningsantal, om jag har fattat det rätt det lilla jag vet om kaloriintag.

Anonym sa...

Tror det är dags att kolla tillbaka på ditt inlägg "mer yoga mindre jogga". Sluta göra dig själv illa med appar om kalorier och andra dieter. Du är smal som en sticka och äter lika mycket onyttigheter på en månad som vi andra gör på en dag ungefär. Helt ärligt.

Älskar ditt sätt att skriva och formulera dig. Där har du något att satsa och fokusera på.

Ellinor sa...

Jag använde också min iPhone till att räkna kalorier/kontrollera mitt matintag under en period. Efter en "resepaus" insåg jag dock vilket tvång det blivit och hur knäpp de gjorde mig. Nu vågar jag inte börja använda appen igen utan litar helt enkelt på min kropp och dess signaler ;)
Kram

Anonym sa...

Var snäll mot dig själv, och strunta i kaloriräkning! Tycker att du skrev så insiktsfullt i inlägget "mer yoga mindre jogga" och blir därför lite ledsen när jag läser om appar med kaloriräkning och dieter...

S.W sa...

Min kaloriräknare sa också åt mig att äta mer - så efter två veckors kartläggning visste jag att choklad här och för och någon efterrätt och fika verkligen inte var någon stor grej. Jätteskönt att få koll på och 'slippa' det dåliga samvetet :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...