torsdagen den 18:e oktober 2012

Powermaten. Sanningen om grönkål.

 
Grönkål är alltid med och kämpar om förstaplatsen på listorna över världens nyttigaste mat. Fullpackad med vitaminer, och mineraler, sex gånger mer kalcium, och 7 gånger mer A-vitamin än broccoli, antioxidanter och mängder med bra grejer som kroppen behöver för naturlig detox, så är grönkål riktig powermat.
Nämnde jag omega 3 och omega 6? Och att grönkål är något av det mest antiinflammatoriska man kan äta?
Så när jag hittade vackert krusiga, enorma, grönkålshuvuden på marknaden för 99 centimes styck slog jag till. Och vad gör man med dessa skönheter sedan? Jo, man kan till exempel göra grönkålsfrittata med getost.
Och vad du än hade för åsikt om grönkål innan, så kommer du vara en inbiten grönkålsälskare efteråt.

Recept: 

3 msk olivolja
1 hackad gul lök
Grönkål, hackad
8 ägg
valfri ost, getost är supergott


Fräs löken mjuk i oljan. Lägg ned grönkålen. salta och peppra; Rör runt ett par minuter. Vispa äggen med osten, häll över kålen, och när äggen börjar stelna kan man antingen låta frittatan steka vidare i ugnen, eller på låg värme, länge, på spisen. Man kan, om man vill, blanda i lite grädde i smeten för en krämigare variant. 
När frittatan är klar skär man upp den i pizzabitar, ringlar över lite vitvinsvinäger och serverar med lantbröd. 
Hey presto!

7 kommentarer:

Miss Marie sa...

Jag älskar grönkål och brukar ha i det i morgonsmoothien! Måste prova det här receptet!

Anonym sa...

har ju ett paket fryst grönkål...kan det funka?

Therese Bergqvist sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tess sa...

Vad heter grönkål på franska?
(Måste prova)
=)

Sara sa...

Fryst går nog superbra, kanske är enklare till och med? Grönkål heter chou frisée på franska, krullig kål! ;)

Ellinor sa...

Grönkål är inte bara supernyttigt, det är gott också ;) Brukar ofta koka soppa på det men fick häromdagen tips på att göra "grönskålschips", vilket jag nog skall testa nästa gång.

Anonym sa...

Jag ramlade in pa din blogg av en slump och laste om den franska kosten och hur smala dom ar aven om dom ater brod. Jag har atit low carb i ett ar nu men ditt inlagg fick mig att borja lasa pa om medelhavskost och faktiskt andra asikt! Det fick mig ocksa att tanka pa alla smala manniskor i min omgivning som ater brod/pasta/etc och pa mig sjalv som faktiskt var smalare innan jag borjade med low carb -sa dumt! Sa nu har jag andrat om min kost och ar nyfiken pa att se vad som hander! Tack for inspirationen!

all-about-eva.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...