tisdagen den 6:e april 2010

Fastfood-nation

Jag läste precis att man i Sverige lägger ner otroligt mycket pengar på flotta kök med toppkocksutrustning.
Och att en svensk i snitt ägnar 7 minuter åt att laga mat. 7 minuter. Om dagen.

Tre och en halv minut till lunch och tre och en halv till middag. Vad hinner man göra då?
På så kort tid hinner man ju knappt ta fram kastrullerna?

Och man hinner definitivt inte göra boeuf bourgignon, eller risotto eller egen löksoppa eller kyckling eller ens en paj. Trist.

17 kommentarer:

Kristina sa...

Vi kanske vill att det ska se ut som vi kan laga mat....Med ett påkostat fint kök måste det ju betyda att vi spenderar mycket tid därinne och kan matlagnings konsten väl. Men icke det är Gorbys färdiga piroger som trängs i frysen. Skenet bedrar. Eller nåt.

Livet runt 30...5 sa...

Hur hinner man med långkok? Fast det är klart, när Fredrik Morberg ska till i grytorna då får jag och Hugo vänta timmar in och ut.

Anonym sa...

Och då är det ju snittet, jag står i köket i princip hela dagen lång så då måste det ju finnas ett större antal människor som inte går in i sina kök alls :) Maria i nb

Peppe sa...

Visst är det sjukt. Dessutom kommer det ut över 600 kokböcker på ett år. Nästan två om dagen.

Kristina sa...

Fy fan vad trist. Tacka vet jag kålpudding, hemmagjorda köttbullar, egen tomatsoppa och goda pajer.
Däremot har vi börjat beställa hem en matkasse varannan vecka. Bra, nyttiga, ekologiska och smarriga recept som tar lagom tid att laga. Man slipper handla och planera. Men jag gillar att laga mat, därför passar det bra varannan vecka så jag emellan kan leka själv.

Kristina sa...

Sara, kan du hjälpa mig med ett fransk ord. Det låter som "plendispris" så låter utalet. Kanske är det fler ord men det låter som ett. Sammanhang ur vilket jag hörde ordet: En kvinna beskriver en man hon blev förtjust i.
Sorry, det här är ingen ordförstålese blogg men ni är väl ett gäng förutom Sara som kan franska. Jag skulle vara mycket tacksam om ni kunde klura ut vad det beytder.

Kristina sa...

Eller "plendispri" alltså utan s på slutet

Sara sa...

Euh... "plein d'esprit" låter det som. Kan det stämma?

annai sa...

7 minuter? Wow! Möjligtvis hinner man värma något i mikron. Men det kallar inte jag att LAGA mat. Jag håller med om att det låter trist.

Johanna Siljehagen sa...

Hòrde ocksà att cateringsfòretag gàt framàt snabbt...och halvfàrdigt àr finemang. Och allt ekologiskt. Skulle passa mig bra ialf.

Kristina sa...

Jaa det kan stämma. : )

Prinsessan sa...

Jag har en arbetskamrat som aldrig har använt sin ugn, det säger en hel del...

Freedomtravel sa...

Visst är det bisarrt? Köket är mer som en statuspryl man visar upp... Fattar dock inte det där med sju minuter. Det händer visserligen att vi använder vissa halvfabrikat, men herregud det tar ju ändå en stund att koka riset eller potatisen...??? Kanske är det så att folk hämtar hem pizza eller äter mackor?? Väldigt tråkigt, det är ju mysigt att stå och laga mat...

TinTin sa...

Jättetråkigt... Det är ju så himla kul att laga mat! Iallafall om man har tid och failjen äter mat. Blir ofta mörkrädd hemma hos vänner (med elle rutan flotta kök) vad som serveras.
Tänk om man hade ett bra kök... så hade jag kunnat vara där ännu mer! :)

Thérèse sa...

Dessutom säljs det otroligt mycket kokböcker och går massor av matprogram på TV. En fransman jag känner som bodde ett år i Stockholm påpekade faktiskt detta med svenska kök. I Sverige har vi stora påkostade kök med avancerad utrustning som ofta bara används för att värma en burk fiskbullar. I Frankrike hade man kök som knappast en svensk hade nöjt sig med i sommarstuga men där används köket ordentligt till långkok och gastronomiska söndagsmiddagar.

Sara sa...

Kristina: Haha, eller så räckte inte pnegarna till annat än grbys när köket var klart?

Kristina; fast jag känner folk som följer fyra teveserier och kollar på teve flera timmar varje dag. Prioriteringar?

Maria: Jag vet, vissa måste ju ligga på minus!

Peppe; Men de ser snygga ut i bokhyllan. ;)

Krsitina; Det funderar jag också på att göra, men vi äter ändå lokalt och efter säsong när vi handlar på marknaden.

Annai; Vi vägrar till och med mikro hemma... ;)

Johanna; Jo. Fast det är mysigt att laga också. Som en kärlekshandling liksom, mot familj och vänner!

Prinsessan; :D

Freedom; Snabbmakaroner?

TinTin. Jag vet! Vårt kök är en katastrof egentligen (i fransk hyresrätt...) men vi ägnar timmar i det ändå!

Thérèse: Precis så!

Anonym sa...

Precis som Therese beskriver, i ugnen är temperaturen mer uppskattningsvis... och man kan bara ställa tunga formar längst ner annars rasar gallret... vi har en enda spisplatta... mixern är i babystorlek Fôr det âr den enda som inte tar för mycket plats... och inredning, bokhylla och bord köpt hos IKEA.. inget mer... jo en diskmaskin och en kran som sitter bak och fram... älskar franska kök? not! Fläkt och en riktig spis det drömmer vi om...
Och det där med trender... Hur länge är köken trendiga egentligen. är det värt det???
Snyggt med heltâckningsmatta :o) jag harfaktiskt vant mig... det tog ett par veckor men nu... love it :O) Isabelle

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...