torsdagen den 22:e april 2010

Vandringslust.

Jag är i Bollmora, Tyresö.
Där jag faktiskt är född.
Gick runt bland husen och försökte peka ut saker för Sockergrynet (Här, älskling, bodde mamma när hon var liten).
Mindes ingenting. Platser, de är inte så viktiga.

Jag började i Tyresö och har tagit mig till Ajaccio. Via Malmö, Falun, London, Uppsala, Montpellier, Sundsvall, Strasbourg, Taipei och Montpellier igen.

Fyra länder, ett otal städer. Lägenheterna har jag tappat räkningen på.

Ibland tänker jag att jag borde rotat mig mer. Sedan tänker jag på det som någon (Vem? Salman Rushdie?) har sagt: Man doesn't have roots. Man has feet.

Människan ska inte slå rot. Hon ska vandra.

7 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Jag tror på att vara trygg i sig själv, inte på att fixera tryggheten vid en viss geografisk plats

Linna J sa...

Heh, Bollmora. Där har jag faktiskt också bott. Är del i en flyttkedja av det mindre imponerande slaget: Haninge - Haninge - Haninge - Tyresö - Haninge - Stockholm - Stockholm - Stockholm. Gillar tanken på att bo en massa exotiska platser men har aldrig förstått hur det funkar i praktiken. Jag tycker att det är så helvetiskt jobbigt med flytt bara från en stadsdel till en annan.

Sara sa...

Freedomtravel: Hemma är där hjärtat är...?

Linna: Haha, jag vet. Min taktik har varit att inte ha så mycket SAKER, men nu, med en liten ettåring blir ju behovet att ha en fast punkt mer påtagligt.

Livet runt 30...5 sa...

Och jag som är så fast förankrad i myllan, den fysiska, att jag nästintill blir stressad av att resa utomlands på semester. Vi är alla olika. Kram K

♥ Sanna ♥ sa...

jag kan inte annat än hålla med dig
kram

♥ Sanna ♥ sa...

måste skriva om flyttkedjor i bloggen så kul att få reda på vart folk bott....
om det är samma plats hela livet eller flyttat omkring som galningar....
Kram

Isabelle G sa...

Jag drömmer ständigt om att pröva att bo "någon annan stans". Helst utomlands.

Började i Stockholm, sen Lidingö, Angers (Frankrike), Solna, Sundbyberg, Järfälla, Sévres (Frankrike), Järfälla...

Det är bara det att vi har fyra barn som kanske inte är lika sugna på att dras upp från deras rötter. Men jag hävdar ändå att det är nyttigt att vidga vyerna genom att pröva att bo lite här och var, allra helst i ett annat land med en annan kultur.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...