söndagen den 18:e april 2010

Likör och läsning.

Ni kanske tycker att det verkar som att jag enbart
a) dricker vin
b) smuttar cognac
c) smaskar bakelser
d) fikar latte
e) brer leverpastejsmörgåsar

men det är inte hela sanningen. Jag läser lite också.

Till exempel har jag de här veckorna satt tänderna i:

Sofi Oksanens Utrensning (som jag slutade läsa eftersom den helt fick mig att kväljas).
Justine Levys Rien de grave (Igen. Jag älskar den).
Bengt Ohlssons Syster (Finstämd, vacker... men tråkig).
Anna Janssons Inte ens det förflutna (Nämen, får man ge ut vad skit som helst? Katastrof)
Agnès Abecassis Chouette, une ride (kanske kan kallas fransk chic-lit. Underhållande, men otillfredsställande flygbok).
Siri Hustveds Vad jag älskade (Hade svårt att fastna... men sedan fastnade jag rejält).

Och i kväll ska jag läsa om en bok jag älskade för länge sedan: Tamaros Gå dit hjärtat leder dig.

Vad läser ni just nu?

15 kommentarer:

Alexandra sa...

Inget, just nu, men tänker fixa hem Alexander McCall Smith's nya (The Double Comofort Safari Club) snart. Lite feel-good-läsning! :)

barajagjohanna sa...

Jag har precis läst ut Livet på en kylskåpsdörr. En bok som helt baseras på lappar på kylskåpet mellan mamma och tonårsdotter. Väldigt annorlunda upplägg, vilket var kul. Gick galet fort att läsa.

Ingela sa...

Ingen skönlitterstur tyvärr just nu. Bara mitt företags arbetsmetodik :/

Sara sa...

Alexandra: Feel-good-läsning är absolut oumbärligt!

Johanna; Den ska jag kolla upp, låter kul!

Ingela: Ajdå. Låter inte lika mysigt att krypa upp i soffan med... ;)

Freedomtravel sa...

Läser "Yacoubians hus" just nu, gillar den ;)

TinTin sa...

Middlesex. Mycket bra! Innan dess läste jag Wolf Hall av Hillary Mantel. Också bra. Sedan ska jag läsa Middlemarch, för det har bokcirkeln bestämt. Är tveksam...

Lisa sa...

Laste oxa Agnès Abecassis Chouette, une ride pa semestern. I borjan var den rolig men sen sparade ur.Gav upp nar de var fast dar ute i skogen. Suck..

Nu har jag precis borjat pa en bok jag kopte pa flygplatsen i Bangkok, The Girl in the Picture. Recension kommer pa bloggen ;)

Bisous

Sandra sa...

Gavaldas "Lyckan är en sällsam fågel", men den är så trist att jag numera utövar tvångsläsning som jag skrev i ett blogginlägg. Det är nog dags att lägga den åt sidan. Förslag på bra läsning?
Kram

Anonym sa...

"Interpreter of maladies" av Jhumpa Lahiri, mycket bra, rekommenderas varmt! Förra veckan "Song of Solomon" av Toni Morrison, fantastisk! Och om du som jag gillar vampyrer rekommenderas "Vampire diaries" av LJ Smith, mycket bättre än sockersöta Twilightserien.

Liolej sa...

Jag läser 2 böcker, Ikarosflickan av Helen Oyeyemi & No och jag av Delphine de Vigans. Båda rekomenderas!

Isabelle G sa...

Jag läser "The wright to write" av Julia Cameron, för att jag måste för kursen i Kreativt skrivande jag går på distans. Annars tänker jag beställa "Smaken" av Muriel Barbery. (har väl funnits i Frankrike länge - Une Gormandise) från Adlibris vilken dag som helst, den har nu kommit ut på svenska ;)

Isabelle G sa...

Sandra: Håller verkligen med dig om att Gavaldas "Lyckan är en sällsam fågel" är URTRIST! Har också lagt den åt sidan, och så får det nog bli ett långt tag.

/Isabelle G

Sofia Pekkari sa...

Utvandrarna, men det var en dålig idé i kombination med amningshormoner. Jag tycker att den är alldeles för sorglig och eländig.
Förra veckan läste jag Stolthet och fördom. Det mådde själen bra av:)
Det blir nog lite Jane Austin sedan och någon liten deckare kanske.

Anna sa...

Åh, har precis lagt "Anonyma skoälskares klubb" av Beth Harbison på hyllan (chiclit när den är som bäst) samt "Det räcker inte med kärlek" av Jenny Lexhed som handlar om hennes kamp för sin autistiske son. Det knep i hjärtat vill jag lova, men det var den värd. Rekommenderas varmt till alla!

Kristina sa...

Är Bodiloman. Priset på vatten i Finistere igen. Den gissar jag att du redan läst, eller? Ljuvlig är en underdrift.
Konsten att vara Ela av Johanna Nilsson. Inte dum den heller.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...