söndagen den 4:e april 2010

I lattemammalandet

Bilden är prick ett år gammal. Sockergrynet på sin första sverigeresa.

Faluns samtliga caféer var formligen nedlusade med mammor, pappor, vrålåksvagnar med lattehållare, designade åkpåsar och registreringsskyltar med bebisnamn (var kommer de ifrån, de där skyltarna?), höga barnstolar från Ikea, haklappar och, givetvis, bebisar.
Att komma in på Wayne´s Coffee en söndag är lite som att komma in på Véras dagis med det undantaget att man inte får ta med sig barnvagnar in på dagis. De ska parkeras utanför, ihopfällda. Därför att barnvagnar tar plats. Barnvagnar är inte för inomhusbruk. Alls.

Det här är inget gnäll. Det är bara min kulturchockade häpnad. I Frankrike är det givetvis okej att ta med sig bebisar överallt. Fransmännen älskar barn. Men ingenting är så anpassat efter bebisfamiljer som i Sverige. Jag är helt stum. Av förundran, antar jag. Och kanske lite konsternation.
Men ta ett par grejer bara:

Höga barnstolar på caféer och restauranger. Och inte bara en, nej, en hel stapel.
Skötrum. Med skötbord. I södra europa byter man blöja hemma. Eller på andra, improviserade ställen.
Mikrovågsugn att värma barnmat i. (Kan man få en fransk kypare att värma ens puré med hjälp av en sådan där liten plåttekanna fylld med hett vatten har man genomfört en bedrift.)

Och det här är är väl bara symptomatiskt för ett samhälle där man har:
Betald mammaledighet. Typ huuuur länge som helst. Med ekonomisk ersättning.
Betald pappaledighet. Dito.
Vabb. Alltså, att vabba är ingen mänsklig rättighet. Det är en lyx. I undantagslandet Sverige.
Tak för dagiskostnad. I Sverige känner jag inget föräldrapar där hon har sagt upp sig från sitt jobb av den enkla anledningen att barnomsorgen äter upp en hel månadslön och att det inte är någon idé att jobba om man går back på det. I Frankrike känner jag flera.
Landet där det känns som att det är okej att säga Jag sticker nu, jag har dagishämtning.
Barnbidrag i 18 år. Jag upprepar: Barnbidrag i 18 år. För alla. Helt sjukt, nästan svårt att tro på.

Och så sitter folk - lattemammor och lattepappor - och beklagar sig. Jo, jag har hört det med egna öron. Och de kalkylerar dagar och timmar och mammapenning och schablonersättning och 75% och vabbar och fixar och donar och dricker ofattbart stora mängder kaffe latte och har så mycket som underlättar. Och så klagar de. Jag begriper det inte?

20 kommentarer:

Åsa sa...

Aj löv ju! Höll på att skriva "skatten baby" men så läste jag ju klart. Till sista meningen. Jag begriper det inte heller!
Det är nästan så att jag skäms över mina landsmän emellanåt. Så många som har det sååå bra. Alla fördelar man kan tänka sig och samtidigt inte riktigt kan "förhandla sig till" den mest ultimata gynnsamheten ur systemet, och ändå är de inte nöjda. Tragiskt.

TinTin sa...

Mmm - det är inte lätt när man sitter mitt i det, kanske?
Jag är dock ganska tacksam atts lippa det där hysteriska dubbeljobbandet som mina vänner ägnar sig åt, när de har ångest hela tiden över att vara på fel plats, oavsett om de är på jobbet eller hemma med barnen.

barajagjohanna sa...

Jag tror det handlar ganska mycket om att man inte vet så mycket annnat. Allt det där är ju ganska självklart i Sverige (och givetvis finns det svårigheter). Jag tror faktiskt inte att så många reflekterar över hur förmånligt vi har det.

Anonym sa...

Jag reagerade likadant när jag flyttat hem "vad gnäller alla för?" och jag känner fortfarande att mamma-pappa-förmånerna är en fantastisk lyx när man vet att på andra ställen i världen är det heeelt annorlunda. Våra utländska släktingar tror fortfarande vi skämtar när vi berättar om föräldraledighet, barnbidrag o dagis. Jag kan betala hur mycket skatt som helst för att vi alla ska ha det så här tryggt ekonomiskt.
Kram, Maria i nb

Sara sa...

Âsa: Men kanske är det så att man tar det för självklarheter? Trots att allt detta är fullkomligt extraordinärt?

TinTin: Jo, visst. Det är svårt att komma undan, men så är det väl överallt?

Johanna: Sverige är jordens mittpunkt?

Maria: Jag vet!

Ingela sa...

Så liten hon var på bilden!

Ja, jag håller med! Vi har det fantastiskt bra i Sverige. Men du vet hur det är; ger man de lillfingret vill de ha hela handen! Finns alltid något att klaga på verkar det som trots vår förspända situation.

Ps. namnskyltarna finns i vissa barnbutiker eller på nätet tror jag (vi har ingen)

Sara sa...

Ingela: Ja, lilla stuöpan, man känner knappt igen henne...
Det är nog nyttigt att bo utomlands, man får lite perspektiv på saker och ting... Det där med barnbidrag i 18 år känns helt overkligt!

M-L sa...

Vilket jättebra inlägg!
Din lista skulle jag vilja trycka upp och dela ut vid fika borden så möjligen perspektiven klarnar!

Kristina sa...

Jag såg Sicko av Michael Moore. Han besöker Frankrike. Jag har för mig att de berättades om att fransmän kan få en nanny av kommunen om barnet är sjukt till exempel och mamman eller pappan inte kan stanna hemma från jobbet. Denna nanny eller vad man ska kallade henne tvättar och gör andra hushållsbestyr om så behövs och efterfrågas. Stämmer det för hela Frankrike?
Vidare att läkare gör hembesök om och en massa annat som jag inte kommer ihåg. Jag tror jag måste friska upp minnet och se Sicko igen. Det var som sagt en massa andra fördelar som jag inte kommer ihåg eller så blandar jag ihop det med fördelarna i England.
Jag rekommenderar dig verkligen att se filmen, om du inte redan gjort det. Den finns upplagd i 12 delar på youtube eller google video.

Emelie sa...

Vilket klockrent inlägg Sara, jag håller med helt och hållet och det är inte bara föräldraförmånerna som är lyxiga i Sverige utan mycket därtill. Trots att jag inte har några barn var jag full av tacksamhet för hur enkla saker är hemma i Sverige när jag flyttade hem efter två år i Paris. Jag blir trött och matt av att höra människor som gnäller på det svenska systemet och jag önskar alla en lite längre vistelse i ett mindre priviligerat land för att sedan ha vett att uppskatta det vi har här. Självklart ska man sen inte nöja sig om man vill förbättra saker och ting, bra är bättres fiende nummer ett, men att saker kan bli bättre är ingen anledning till att inte se längre än sin egen näsa och inse - vi har det rätt bra.

Kram Emelie

Anonym sa...

Jo, vi har det väldigt bra på så sätt i Sverige. Hemmablind är ordet.

Mia :)

Sara sa...

M-L: Jag kanske ska printa ut det och ta med en bunt till Wayne´s nästa gång?

Kristina: Nä, jag har inte sett den, och jag visste inte ens att han tog upp frankrike i den? SKa kolla upp! Tack för tipset!

Emelie: Jag förstår precis vad du menar! I Sverige inser man nog många gånger inte vilket välfärdssamhälle det faktiskt är.

Mia; You said it!

Åsa sa...

såklart det är så Sara, att man tar det mesta för självklarhet här i Sverige. Då betalar vi också höga skatter och jag tycker mycket är suuuuuper bra med Sverige!
Från en som "tar hand om" andras barn blir jag dock ledsen när det "vabbas" för att ta en golfrunda eller två, att det handlas, fikas och shoppas utan barn (innan hämtning t ex) osv. Alltså, jag förstår att det tar på krafterna med barn. Men hallå? Det kan väl ändå inte komma som någon överraskning? Jag förstår inte varför så många tror och försöker, att att leva som om barnen INTE fanns. Som om allt ska vara som innan det fanns barn med i bilden? Det är som att föräldrarnas bästa sätts i främsta rummet och inte barnens som sig bör.

Frk Nyfniken sa...

http://www.showplate.se/butik/index.php?gclid=CLzJ5qu88KACFZQy3godkhYgGQ

Sara sa...

Âsa: Det där med skatterna: Frankrike har bland europas högsta skattesatser, lika hög som i sverige. Men i Sverige blir det tydligare vad man egentligen får för skattepengarna. I Frankrike betalar man ju för till exempel att köra på motorvägar, tandläkare till barn, billigare dagis... Sådant dör som vi tar för givet i sverige.
Och att folk inte har tid för sina barn, så verkar det vara överallt. Jag känner många som lämnar barnen halvåtta, hämtar sju i veckorna, och slänger över dem på farmor under helgerna. Varför ha barn när man aldrig tgräffar dem, liksoM?

Anonym sa...

Jag vet inte vilket Frankrike Michael Moore har varit i, men ingen jag kanner har nagonsin hort talas om den har nanny-servicen. Det pratades en del om det nar filmen kom ut. Men det ar sant att man far ett helt annat perspektiv pa foraldraskap nar man far barn utanfor Sverige, pa gott och ont. Jag ar "ofrivillig hemmafru", men samtidigt ar jag glad att jag fatt chansen att vara hemma med min son langre an vad "normen" sager i Sverige; Det blir lite kluvet liksom :) / Pella

Benved sa...

Jga trodde man har barnbidrag även i Frankrike? Dessutom är väl skatten i Frankrike beräknad efter hur många barn man har? Ju fler barn=lägre skatt?
I Belgien där jag bor har man barnbidrag som blir högre både med antalet barn och med ålder på barnet. Dessutom får familjen bidrag när de studerar på universitet / högskolenivå. Men föräldra ledigheten är endast 3 månader sedan iväg på barnkrubban. Om inte far/morföräldrar har gått i pension och kan hjälpa till.

Sara sa...

Pella: Nej, det var nytt för mig med...

Penved: Det där med skattelättnader märker man inte så mycket av med bara ett barn, tror jag. Och barnbidrag får man, under 18 månaders tid. INte direkt 18 år.. .

Nina sa...

Men jag vet!! Precis så känner jag som bor i Belgien när jag hör svenska föräldrar gnälla! I Belgien har man rätt till 15 veckors mammaledighet plus 3 månaders föräldraledighet, fast ersättningsnivån på den ledigheten senare är skrattretande låg, 700 euro/månad före skatt. Dagis/dagmamma kostar i genomsnitt 400 euro/månad. Och jag betalar ta mig f-n mer skatt här än i Sverige!

Hanna sa...

Det bidraget man får i Frankrike fram till barnets treårsdag är inkomstprövat. Det allmänna barnbidraget ges till alla oavsett inkomst fram till barnets 20-årsdag. Haken är att man måste ha minst två barn.

Vad gäller skattelättnaderna, så beräknas skatten efter hur många personer man försörjer. Vuxna ränkas som 1 andel och barn som 0,5 andel (utom tredje barnet som räknas som 1 andel). Även första barnet kan göra stor skillnad, beroende på inkomst och hur man hamnar i skattetabellen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...