måndagen den 26:e april 2010

Home sweet Ajaccio

Jag kom till Nice igår med två tjocka tröjor, skinnjacka, boots och halsduk. Pyret hade täckväst och fleecehood. Vi höll på att dö. De andra (turisterna) på flygplatsen Nice côte d'azur hade shorts och käcka tyska tofflor.
Vi höll ut och försökte se coola och blasé ut samtidigt som svetten rann nedför ryggen. Vi klädde inte av oss ett plagg.
Sedan klev vi av planet på Napoléon Bonaparte campo dell'Oro i Ajaccio. Bastu. Trippade nedför den där lilla presidenttrappan ned på tarmakadamen. Som att gå in i en vägg.
Så in i Norden felklädda. Det enda som saknades för att göra bilden av nordborna komplett var eventuellt lite aska i håret.
Likt de utblommade mimosaträden skrumpnade vi liksom ihop där i värmen. Sedan åkte vi in till stan, förbi Tahiti Beach med stolta palmer i snörräta rader. Fönstren nedvevade och vinden i håret.
Det var... härligt. Varken mer eller mindre.

8 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

Du höll dig frân att kasta dig ner och kyssa marken alltsâ ;)
Vi har en liten bit av Korsika hos oss just nu. De stannar i tvâ veckor- super mysigt!

Johanna Siljehagen sa...

Vad hàrligt att ni nu kommit hem! Vilken pàrs.

På väg sa...

Hej! Min kommentar hamnar väl lite fel under vilken tråd jag än skriver så jag försöker här.

Har du åkt båt till Sardinien någon gång? I så fall, var det smidigt? Vi ska till norra delen av Sardinien snart och överväger att ta en tur upp till södra delen av Korsika. Är det en fin del av ön?

mvh
O

Maria sa...

Låter skönt att vara hemma! Jag hoppas att jag också kan kalla någon plats vid Medelhavet för hemma en dag.

Isabelle G sa...

En stor kram till dig och sockergrynet - att ni äntligen fått komma hem!!!

KRAM

Sandra sa...

Vad skönt att ni efter många om och men är på hemmaplan! Hoppas att Ajaccio tog emot er väl.
Kram

Sara sa...

Svensk chekchouka; Haha, ja, lite så...

Johanna; Äntligen!


O; Jag har faktiskt aldrig åkt till Sardinien, men är väldigt sugen, det är ju så nära! Om ni kommer med båt till Bonifacio så är ni mitt i smultronställena på Korsika. Bonifacio har jag skrivit ganska mycket om, om du söker i sökfältet, och flera av öns vackraste stränder ligger i närheten. Så jag tycker verkligen att ni ska göra det!

Maria; :D

Isabelle: Tusen tack och kram till dig med!

Sandra; Ajaccio var finare än någonsin!

uppleva sa...

Tack för tipset! Det ser ut att vara en båtresa på ca 2 landmil så det bör ju gå väldigt fort att ta sig över!

Vi kommer skriva om vårt besök på norra Sardinien i vår reseblogg (länkad) någon gång i slutet av maj när vi är hemma igen :)

Ha det bra
/O

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...