torsdagen den 14:e januari 2010

Amélie de Montmartre

En eftermiddag gick jag från Jardin de Luxembourg, genom latinkvarteren, över floden, upp mot de julskyltade stora boulevarderna, vidare mot sexshoparnas Pigalle och upp till Montmartre.
En himmel grå som sten. Kallt, grått, istappar, tunga moln och andedräkten som rök ur munnen. Den enda färgklicken var den skara spanska turister i kulörta skidjackor som slängde sig över mig utanför Sacré Cœur, och med tindrande ögon frågade "Var är Amelies hus? Var bodde hon?"
Euh? Amélie Poulain? Amélie de Montmartre? Jag har ingen aning om man kan se hennes hus någon annanstans än på film, men jag ville inte göra dem besvikna, utan viftade lite vagt mot Place du Tertre.

3 kommentarer:

Lisa sa...

Ah jag far ont i hjärtat av hemlängtan.

Kram Lisa

Pella sa...

Mina gamla kvarter innan vi forsvann ur stan vasterut! Jag brukade skicka Amelie-turisterna till den lilla affaren fran filmen, pa rue des trois frères :) Oj vad mycket gratis publicitet de maste ha fatt! /Pella

Annelie sa...

Åh, jag vill också åka dit snart igen! Mina drömmars stad.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...