måndagen den 4:e januari 2010

L'épiphanie et les Galettes des Rois

Den första söndagen i januari firar man l'épiphanie i Frankrike, och för er som behöver uppdatera er bibliska historia så var det dagen då de tre vise männen för en lite senkommen babyshower kom med alla paketen till det lilla jesusbarnet.
Detta firas med att man äter en Galette des Rois, och vad gäller dessa tårtor finns två skolor: Den gjord på marsipan och smördeg och den som är mer som en bulle med torkad frukt.
I varje bakverk finns en fève gömd, en liten figur som ofta är ett helgon, och den som får den får äran att vara kung och bära en pappkrona hela dagen.
I januari månad slipper man inte undan de här galetterna, och alla tankar på att börja ett nyttigare liv bör skjutas upp till februari. Tidigast.

6 kommentarer:

Livet runt 30...5 sa...

Och i Sverige har vi ju fettisdagen att tänka på. Ingen idé att börja förrän efter dess...

Anonym sa...

Synd bara att "galetterna" inte är så goda utan mer konstiga... Lycka till med jobbsökandet :) Och dagisinskolningen har i mitt fall alltid varit jobbigare för mamman än för barnet, men det går över ;) /Maria i Norrbotten

Hanna sa...

Det som heter galette des rois är den förstnämnda. Den andra, som bara finns i södra Frankrike, heter gâteau des rois. Fast sydfransoserna kanske inte håller med mig där? Själv ääälskar jag la galette des rois. Den med frangipane, alltså!

Apropå the holy baby shower, så pratade jag med min tvååring om de vise männen och att de hade med sig presenter. Hon kom genast med förslag på bra presenter: mjölk med chokladsmak och godis. Vad skall en bebis med guld, rökelse och myrra till?

Lugnetetc sa...

MMM vad gott!

I Marseille behövde man säga "une galette parisienne" för att få en med frangipane (mandelkräm, de godaste enligt mig nordfransyskan)... jag säger dock galette om båda.

Det är synd om svensk-franska personer: glöggfester i december, och sedan galettes i januari, sedan är det chandeleur och mardi gras/fettisdagen (såg min första semlor idag förresten!)...

Sara sa...

Kristina; Nä, precis. Och sedan är det ju nästan påsk.

Maria; Fast de med mandelmassa är ju oemotståndliga...

Hanna: Här säger man nog galette om bägge sorterna, jag har inte hört något annat. Föredrar också den men frangipane... Den onyttigaste!

Fred: Haha, ja, här är det nog faktiskt den briocheliknande som är "rätt". Men den andra är godast. ;)

Anonym sa...

Jag har jättesvårt för mandelmassa och marsipan och översöta grejer i allmänhet :) Maria i nb

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...