lördagen den 30:e januari 2010

Svullen

Min man är kapabel till att äta en hel baguette med smör och sylt till frukost. Jag längtar just nu efter grovt, fiberrikt bröd, men det är svårt att hitta här (underutvecklade Sydeuropa). För övrigt ska jag försöka äta lite mindre bröd, för att se om det har någon inverkan på min uppsvullna mage. En vecka ska jag testa att äta mindre bröd, mindre frukt, råa grönsaker, och absolut inga som helst sötningsmedel. Så får vi se.
Ehum... Det intressantaste i det här experimentet är ju att se om jag överhuvudtaget klarar de här restriktionerna. För en ex-anorektiker har jag förv
ånansvärt dålig självdisciplin. Men jag intalar mig att det är sunt.

3 kommentarer:

Ingela sa...

Kanske kan du baka ett bröd med lite mer fiber i? Om det går att få tag på sådant mjöl/ingredienser förstås!

Kram

Eleonora sa...

Några tankar från en fellow svullmage:

Linfrön? Kan strös över yoghurt om du äter sådan, hela ska dom vara och bara en matsked per dag. Ett alternativ är psylliumfrön, bör ha samma effekt. Sen finns det mycket fibrer i frukt också, om du inte hittar grövre mjölsorter.

Och du som kaffefrälst kanske behöver addera mer vätska? Jag fick rådet att dricka mer vatten av min magläkare.

(Motion gissar jag att du får alldeles tillräckligt av när du jagar efter sötnosen.)

Ida BXL sa...

Kanske havregrynsgröt? Havregryn har jag iaf lyckats hitta i affärerna i södra Frankrike (men sedan måste man ju stå ut med att äta gröt också).
Annars kanske variera med äggröra/grönsaksomelett (för då är grönsakerna tillagade) till frukost då och då?
Om du måste undvika sötningsmedel men laktos och fruktos fortfarande är ok så brukar jag precis som Eleonora gilla yoghurt (natur) med linfrön och frysta hallon (färska är lite dyrt och miljöovänligt mitt i vintern annars är det naturligtvis godast) till frukost. Lycka till!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...