onsdagen den 20:e januari 2010

Man har en komplicerad syn

Samtal med min ögonläkare som också är min granne, eftersom mottagningen ligger ett våningsplan ner*.

- Oh la la! Ni har verkligen en komplicerad syn, Madame T.
- Ja... Jag har haft glasögon sedan jag var 5.
- Det förvånar mig inte.
- Dessutom är jag astigmatisk också.
- Ja, det råder det ingen tvekan om.
- Nä. Och vi har ganska mycket glaukom i familjen så om...
- Då är det lika bra att vi kollar det också.
- Ja.
- En närsynthet på 9,5 dioptrier... Det är inte alla som har det.
- Nä. Tack så mycket, Docteur Ferrari.
- Ska jag leda Er ut, Madame T, eller hittar ni?

Haha. Roligt.

Den dåliga nyheten är alltså att jag verkligen ser jättedåligt. Så pass dåligt att min ögonläkare nästan ville rekommendera mig att skaffa ledhund. Den goda nyheten är att jag är så närsynt att det snudd på är handikappande och att franska securité sociale förmodligen kommer att ta sig an notan för mina nya kontaktlinser.

*Ingenting ovanligt. Min ögonläkare en trappa ned, min generalist två trappor ner till vänster, och min barnläkare snett över gården. Praktiskt.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad rolig ögondoktor, snälla säg att han är snygg också ;)
/Maria i Norrbotten

Sara sa...

Oh, nu skulle jag vilja säga att han ser precis ut som George Clooney. Men det gör han inte. Kanske var han snygg en gång, men han är typ... 65? Men jag älskar läkare med humor.

Anonym sa...

Hej!

Jag är nästan lika närsynt som dig, har -8 i mina linser...
Fick du sämre syn efter/under graviditeten?
Fick du höra att det finns en risk för näthinneavlossning under förlossningen för folk som är gravt närsynta?
Jag har hört lite olika om det, men ska ändå kolla ögonbottnarna hos min opthalmo innan förlossningen ( om två månader ).

Gillar din blogg :) ,

Emma i Meaux, France

Livet runt 30...5 sa...

Själv körde jag på laseroperation, visserligen inte lika dålig diagnos, men det bästa fåfänga-jag har gjort.

Sara sa...

Emma; Det där visste jag inte, men det borde jag ha frâgat ögonläkaren om! Pâ mina gamla linser hade jag - 8,5, men jag har känt att jag sett sämre och sämre senaste âret, alltsâ efter graviditet och förlossning.
Kan man göra nâgonting ât det, tor?
Spännande med bébé en preparation! Lycka till!!!

Kristina; Problemet är att det verkar funka bättre fôr folk med lite lagom närsynthet, och inte halvblinda mullvadar som jag...

Livet runt 30...5 sa...

Men mullvader är söta Sara och förresten kan det vara jobbigt att se för bra, men måste heja och vara trevlig till höger och vänster.

Sara sa...

Kristina; Fast mitt problem är ju att folk tycker att jag är otrevlig och oartig som INTE hejar. ;)

Marie sa...

Okej, det gäller att se det positiva, du får ju iaf linserna gratis!

Läkare med humor finns det få av, så du kan vara glad över din!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...