tisdagen den 5:e januari 2010

Dagis här och där

Just det, dagis. Véra kommer bara att gå ett par dagar i veckan till att börja med, vilket innebär måndag 08 - 13, onsdag heldag, 08-18.30, och fredag 13-18.30.
Detta kostar 60 euro i månaden, vilket kändes som ganska billigt, men jag har ingen större koll.
De är närmare 20 ungar i åldrarna 3 månader till två år, och på detta fyra fröknar som kallas för taties, som är klädda i tuggummirosa sjuksköterskekläder och en directrice, som har vanliga kläder.
Fram till slutet av mars går de inte ut på dagarna enligt devisen "vi tänker inte dra på dem alla tjocka vinterkläder för en halvtimme ute", utan de har dans, lek, sång, måleri och grejer inomhus.

Jag som är dagisnovis tänkte höra med er, hur funkar det med dagis hos er? Vad är det för tider, vad kostar det?

15 kommentarer:

Ingela sa...

Ida går mellan 9-15 (ibland 14) och de är f.n. 12 barn på 2,5 pedagoger. Skaran ska utökas med 1 barn och pedagogerna med ½ så de blir 13 barn på 3 pedagoger. Ida går i en grupp med bara 1-åringar eftersom förskolan har åldersindelade barngrupper. Det kostar 840:-/mån för 30 tim/v. Maxtaxan (för 40 tim/v) ligger på lite drygt 1200:- tror jag hos oss.

Frida sa...

Aa går mellan 8-15.30, måndag-fredag. De är 18 barn på 3 fröknar, 1 förskollärare och 2 barnskötare. Det låter som en stor grupp men det är få barn som är där heltid. Barnen är mellan 1-5 år.

De är ute en eller två gånger om dagen, men det beror på vädret. De små har sovvila mellan 12-14 medan de större har läsvila.

Jag önskar att det var mer pedagogisk verksamhet, som måla, sjunga, dansa, men jag förstår att det är svårt med så stora barngrupper.

Aa älskar sitt dagis och vi känner oss trygga och nöjda. Det är klart att vi önskar mer personal, mer utevistelse, mer pedagogik, men givet sakernas tillstånd är det toppen.

Vi betalar maxtaxa för heltid och det är runt 1200:-/mån.

Livet runt 30..5 sa...

Maxtaxa på 1260:- och då får han gå där mellan 8-17. Men vi har ju redan fått reprimand om att de tycker att han är för liten för att gå så länge. What to do när man jobbar heltid??!

Anonym sa...

Linn går 7.30 till 15.00 en vecka och 12.00 till 16.30 den andra veckan plus två heldagar 7.30 till 16.30 den vecka hon går eftermiddag.

Är cirka tio barn fördelat på två fröknar lite drygt. Mellan ett och fyra år gamla. Fröknarna har vanliga kläder o det kostar ca 1200 kr i månaden (baseras på inkomsten)

Har världens bästa dagis! Personalen är otroligt engagerad och barnen är utomhus två gånger om dagen även om det "bara" blir en halvtimme så packar de på fleecekläder, mössor, tjockstrumpor, handskar, skor o overaller på alla kidsen och så ut i snön! Sen in med alla o in m alla kläder i torkskåp;)

När det är vår/sommar/höst så är de ute nästan hela dagarna om vädret är fint.

Här går de efter Läroplanen och fröknarna är som sagt var väldigt engagerade så här pysslas det, sjungs sånger, läses böcker, leker pedagogiska och motoriska lekar mm mm. De anpassar verksamheten efter individerna, så Linn som var lite blyg och väldigt försiktig av sig har fått ta saker i sitt eget tempo medan de barn som är mer "på" har fått sitt behov tillgodosett de med.

Hoppas ni kommer trivas på ert dagis!
/angelica

Sara sa...

Ingela: Bra med âldersindelning, men det lâter mycket med 13 ettâringar! Tur att dagisfröknar har tâlamod... ;)

Frida: Jag inser att jag kanske begâr ett faux-pas när jag kallar fröknarna fröknar. De är säkert nâgonting annat. Pâ vârt dagis kändes lokalerna ganska smâ tyckte jag, men de har matsal och vilrum, och de verkar vara ganska organiserade. I gâr morse hade de dans, i dag pâ morgonen var det konstruktion med byggklossar.

Kristina: Inget är sâ lätt att hugga pâ som det ständigt dâliga mammasamvetet... ;)

Angelica: Jag tycker att det är synd att barnen här ä rute sâ lite, men det är en helt annan mentalitet än i sverige. Tyvärr...

Annika sa...

Intressant! Själv har jag knappt koll på vad vi betalar. Det är ju så rent ut sagt löjligt billigt, med maxtaxan. Vi som har tre dagisbarn och en skolkille på fritids betalar inte ens 200:- i månaden, för heltid. Vi tillhör Stockholms kommun.
Personaltätheten är förhållandevis hög, i nuläget 1 personal per 4 barn på småbarnsavdelningarna, 1 personal per 5 barn på storbarnsavdelningarna. Jag är nöjd med förskolan. det viktigaste för mig har alltiod varit hur mitt barn trivs. Som förstagångsförälder hade jag en massa funderinghar och kände press att man måste "välja" (valet i sig är en chimär, i dessa tider av brist på förskoleplatser). Sedan insåg jag ganska snart att det ju inte är jag som ska gå på förskolan, utan barnen. deras preferenser och trivsel är viktigare än mina pedagogiska ideal. ivetvis så länge förskolan gör det den ska och verksamheten fungerar.
jag har nog blivit lite luttrad i mitt jobb, där jag är ute på förskolor i Stockholms kranskommuner Botkyrka och Huddinge. Där har jag stött på förskolor där jag aldrig skulle lämna mitt bran, inte under några omständigheter. men sådana ställen finns nog tyvärr i alla kommuner.

Hanna sa...

Min yngsta går på dagis 8.30-16.30 må, ti, to och fr, dvs samma tider som storasyster går i skolan. De är ungefär 13 barn mellan 3 månader och tre år, men aldrig fler än 9 samtidigt. De har tre fröknar, varav en är föreståndare, och en praktikant som är där hela året. Maten lagar fröknarna på plats. På vintern är de alltid inne, men annars är de ganska bra på att vara ute. De brukar gå på promenad på förmiddagen och leka i trädgården på eftermiddagen.

Vi betalar 700 € i månaden, men får tillbaka en stor del i inkomstbaserade bidrag via la CAF. Det hamnar till slut inte så mycket högre än svensk maxtaxa, men då behöver vi utöver det en au pair på 30 timmar i veckan.

Josefine sa...

Måste bara slänga in ett ord om dagiset min lillebror gick på. Där var dom ute hela dagarna, och friskare och mer harmoniska ungar fanns nog inte. Det gällde bara att klä på dem ordentligt, var det riktigt riktigt kallt så kunde dom vara inne lite men 95% av tiden var de ute. Åt ute, allt. Så himla...bra.

Jag förstår att det antagligen inte finns några sådana alternativ för dig men om jag fick välja så skulle det nog bli något där barnen fick vara ute så mycket det går.

Åsa sa...

Jag som fd förskollärare vet inte om jag vågar skriva ngt här bland alla småbarnsföräldrar :/

Blir helt förfärad över att barnen inte får gå ut! Vad jag snappat upp här på din blogg är det ju knappast -15 och snö!? Ganska långt ifrån kan jag tro. Men visst, jag hade kollegor som inte gärna gick ut när det regnade. Jag tycker det ingår i jobbet. Det finns ju t o m "ur och skur" förskolor som är utomhus jämt. De små barnen är dessutom så sjuka hela tiden (och personal som arbetar på småbarnsavdelningar) och det blir bara värre om hela gruppen är inne jämnt. Visst är det kul att måla och så men det är inte bara inomhus vid bordet den pedagogiska verksamheten finns.

Den brister snarare när du är ensam eller två personal som ska fixa allt. Och herre jösses! Jag skulle kunna skriva en hel rapport om hur det kan se ut en dag och vad mycket sysslor en förskollärare gör. Det är t ex mycket snor, tårar, bord, stolar, toaletter och golv som torkas av från matkladd, nedkissning, skvätt och söl som händer under dagarna, mellan alla av- och påklädningar, blöjbyten, hämtningar- och lämningar...

Här har nog de flesta förskolor en åldersgräns på 1 år (eller 10 mån?) och fast grupperna är olika stora är de flesta ense om att det är för stora grupper och lite personal. Nu kanske alla barn inte alltid är där från morgon till kväll men det är faktiskt inte personalen heller så i praktiken är man sällan 3 personal samtidigt... Där jag jobbade senast hade vi 15 barn mellan 10 mån - 3 år. (1 avd. med 20 4-åring. o en med 24 5-6 åringar - det var precis i vevan då 6-åringar skulle börja 0-an och har numera flyttats till skolorna). 3 personal på vardera avdelning.
Skolverket rekommenderar 10 barn i smågrupp och 15 i syskongruppen. Som det tyvärr ser ut på allt för många förskolor idag är ett hån mot alla förskollärare, barnskötare och barn som tvingas arbeta och befinna sig i den miljön dagarna i ända.

Så, med detta sagt är jag med flera inte längre verksamma som förskollärare.
Jag lider med er föräldrar som tvunget måste ha era småknattar på förskolan! Eller njae, alltså vi hade det bra för barnen trots allt men som personal är det inte hållbart att i längden jobba under så begränsade förhållanden och på daglig basis fixa och trixa för att allt ska fungera hyfsat.

Och arbetskläder - vad är det?

Ur personalsynpunkt verkar de ha det bra som du beskriver och man kan inte ha några högre pedagogiska ambitioner för en spädbarn. Fö har vi säkert helt olika synsätt på barnomsorg och skola, Sverige och Frankrike.

Anonym sa...

Min 4-åring går de 15 timmar i veckan om hon har rätt till under tiden jag är mammaledig, dessa blir dessutom gratis eftersom hon fyllt 4 och räknas till allmän förskola (annars räknar de en viss procent på lönen upp till maxtaxa). De är 18 barn i syskongrupp 1-5 år på 3 förskollärare (ungarna säger fröken ;) och de är supertrevliga o duktiga. De går ut en stund varje dag i ur o skur om det inte är direkt farligt (typ storm o blixthalka), har temagrupper efter ålder en gång per vecka då de får göra ålderanpassade grejer i minigrupp på ca 3 ungar. Jag har haft tre av mina barn på dagiset och är supernöjd. Men ålderns rätt och tack vare flexibla fröknar väljer jag numera hur jag vill fördela timmarna under veckan, brukar bli tre dagar 8-13 ungefär.
De äter frukost kl 8, lunch 11 och mellanmål 14. De åker på miniutflykter, teater, studiebesök osv. Dagiset är kommunalt med egen skog och fin utegård med bra grejer, jättefin enplanslösning med 5 avdelningar, och jag gick där själv för 30+ år sedan. Att det ligger ett kvarter hemifrån gör inte saken sämre :)
I LOVE MITT DAGIS :)
/Maria i Norrbotten

Sara sa...

Annika; Oj, det lâter verkligen jättebilligt! Nä, det viktigaste är ju att de trivs, sâ är det ju.

Hanna; Jag har alltid undrat över det franska bidragssystemet. Hur kommer det sig att ni har rätt till så mycket bidrag?

Josefine; Är det ett sâdant ur- och skur-dagis du menar? Det lâter ju fantastiskt, men hur mânga barn har turen att fâ en plats pâ ett sânt?

Asa; Tusen tack för din kommentar. Intressant, och jag tror att det här dagiset där vi har Véra har ganska okej förhållanden. Sedan är det väl också så att man som förälder kanske har höga krav på förskolorna, att de ska vara pedagogiska och vara ute och göra tusen saker för att stimulera kidsen, men hur mycket sådant gör man själv? Jag och Véra är ju ute mycket ändå, och jag tycker att det känns bra. Personalen verkar ha så fin hand med alla barnen, jag var imponerad.

Maria; Det jag saknar här är ju närheten till skog och natur, och en stor härlig dagisgård. Det är ingen självklarhet ¨här.

Hanna sa...

Anledningen till att vi får så mycket bidrag är att vi betalar hela den faktiska kostnaden själva. Dagiset är privat och får inga bidrag, utan det är föräldrarna som får söka bidrag. I slutändan betalar vi ungefär lika mycket som vi skulle gjort på ett kommunalt dagis. Räknar man dessutom med skattelättnaden vi får, motsvarar det nästan svensk maxtaxa. Det håller i vårt fall bara upp till 30 timmar i veckan, sedan går vi upp i taket och får inga mer bidrag, vilket gör de sista timmarna väldigt dyra.

Apropå skattelättnader: Ni vet väl att man får en crédit d'impôts på de utgifter man har för barnomsorg (upp till ett visst tak)? Ni får alltså dra av halva utgiften (upp till taket) från den slutliga skatten, inte från den beskattningsbara inkomsten.

Lugnetetc sa...

Vi bor i Stockholm och har för närvarande bara ett barn på dagis. Priset har redan nämsts här men man måste veta att det blir billigare ju äldre barnet blir då det blir mer förskola och närmare den obligatoriska skolan...jag tror att priset sänks from barnets fjärde år.

Från tre år är det fler barn per grupp också då barnen behöver mindre hjälp (blöjbyte och dyl).

Vår sons dagis ser kanske ine ut så roligt ut utifrån sett (grusplan). Men det är toppen och han trivs så himla bra! det som är bra tycker jag är att barnen börjar dagen ute och personalen inte behöver klä på barnen (och inte va heller för den delen) och barnen får vara rikigt länge ute om det är bra väder. Vår son är två år och är en av de yngsta i hans grupp. När det blir kallt går de dock snabbt in eftersom de inte rör sig tillräcklgit mycket än för att hålla värme.

Ur och skur brukar vara riktiga ur och skur från tre år... från ca tre år (from 2,5 när barnen är torra) börjar också den franska förskolan som är gratis och allt och där barnen går tills de är fem/sex. I Sverige är förskolan from den franska garderie tills barnet är ca sex år.

Nadia sa...

Min snart 2-ariga prins gar pa dagis 5 dagar i veckan fran 8.30 till 13.00, vissa dagar hander det att han blir hamtad vid fem, halvsextiden.

Vi betalar ca 400kr imanaden for dagiset. Mycket billigt dar vi bor och priset beror pa att dagiset finns pa farmors arbetsplats.
Precis som du skriver har personalen sjukskoterskedrakter. Barnen ar aldrig fler an 10 i en och samma grupp och froknarna ar tva stycken.

Jag tycker tyvarr ocksa att de ar ute pa tok for lite och har for fa pedagogiska lekar. Organiserade aktiviteter verkar de aldrig ha. Nagot som jag retar mig en aning pa ar att dagis har tycks ha en tendens att lagga sig i saker rorande barnet som jag personligen tycker att foraldrarna skall bestamma over. Exempelvis meddelades jag for ett par manader sedan att jag nu skulle se till att ta med ordentligt med kalsonger till prinsen (som da var omkring ett och ett halvt), for nu var det dags att borja med pottraning.

Det positiva med dagis har ar att barngrupperna ar oerhort mkt mindre an pa det dagis dar prinsen gick i Sverige dar dom var 20 barn i aldrarna 1-3. Pa tok for manga tycker jag. Forsta gangen jag var pa besok berattade en av froknarna att "Vi froknar anvander ju oronproppar ibland, men det kan ju inte barnen gora"....

Sara sa...

Hanna: Aha, det visste jag inte!

Fred; Som dalkulla kniper det lite i hjärtat när jag tänker pâ att Véra gâr pâ dagis mitt i sta'n utan riktigt lekpark eller gârd, men sâ är det ju, man fâr ju anpassa sig efter va man bor...

Nadia; Usch, jobbigt med reprimander.. .Det lät ju ganska tidigt ocksâ att sluta med blöja?
Jag tycker ocksâ att det verkar som att det är väldigt stora grupper i Sverige jämfört med exempelvs Sverige.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...