lördagen den 16:e januari 2010

Att hantera Louvren

Le Louvre. Men alltså, bara ordet får mig att känna en oemotståndlig trötthet. Inte därför att det är tråkigt eller ointressant, men därför att det är för mycket. De trop.
Man kan irra runt i byggnaden i timmar för att sedan, när allt hopp redan lämnat en, äntligen hitta utgången. Och så inser man att man inte har sett någonting.
För att klara ett besök på Louvren måste man ha a) ett bra lokalsinne b) en påse godis i väskan c) en plan.
Den sista punkten är den viktigaste, man måste fokusera på några få grejer, eftersom det inte finns en möjlighet att man kan se allt.
Och en enkel plan är ju i och för sig marathonloppet mellan Mona-Lisa (första våningen, Denon-flygeln) och Venus från Milo (bottenvåningen, Sully-flygeln), men personligen har jag ingenting till övers för La Joconde, och Aphrodite från Melos är verkligen inte mise en valeur i sin sal, så jag skippade dessa bägge berömdheter den här gången.
Istället förvånade jag mig genom att tillbringa flera timmar i sällskap av Ruben och lärde mig samtidigt hur mycket som helst om fransk historia eftersom jag helt absorberades av historien kring Marie de Medicis, sedan besökte jag gallerierna där Louis XIV:s mamma Anna av Österrike hade sin lägenhet och så toppade jag det hela med lite engelska landskapsmålningar.
Pust. *torkar svettdroppar ur pannnan*

En grej till bara, angående Louvren. Jesus är inte begravd under glaspyramiden. Så fråga inte museipersonalen om det. De är less på att behöva förklara för entusiastiska turister att Dan Browns historieskrivning inte är alldeles rätt och riktig.

4 kommentarer:

Thérèse sa...

Nike från Samotrake som står i en trappa är en favorit. Jag har bara tillbringat en eftermiddag i Louvren och känner att jag skulle kunna gå där flera dagar till.
Ursäkta om jag är lite besserwisser nu men det är väl inte Jesus utan antingen var det Maria hans mamma eller så var det Maria Magdalena som födde hans barn i Frankrike som ligger där. Enligt Dan Brown då.

Emelie sa...

Håller fullkomligt med. När jag tillbringade tid i Paris brukade jag gå dit om gratissöndagarna och ta en salle i taget. Så mycket bättre men förstås omöjligt i de städer där man turistar. Det är synd. Men du, vilka underbart vackra bilder. Alla dina bilder på bloggen är verkligen så levande och fulla av känsla och särskilt alla Parisbilder är ju fantastiska!

Kram Emelie

Thérèse sa...

Jag håller med Emelie, du har verkligen jättefina bilder på bloggen och dom från Paris var helt underbara.

Sara sa...

Thérèse: jajajaja. Okej, då. ;)

Emelie; Oj, tack, vad roligt att du tycker det!

Thérèse; Okej, nu förlåter jag dig för bezzerwisseriet. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...